Fortsat plads til danske vognmænd
Stigende dieselpriser, høje chaufførlønninger og store renter. Der er mange udfordringer for vognmændene, men de lever fortsat.
Den lidt overraskende påstand skal nok tages med et gran salt. Godt nok har flere vognmænd været dygtige til at sende dieselstigningen videre til kunderne, men den har altså også trukket tænder ud af specielt for de små virksomheder. Brændstoffet udgør trods alt omkring 30 pct. af de samlede omkostninger.
I det mangfoldige transporterhverv er det næsten umuligt at pege på en enkelt og dominerende konkursårsag. Nogle mener lidt ensidigt, at det alene skyldes unfair konkurrence fra de østeuropæiske EU-lande. Cabotage får skyld for alverdens ulykker.
Stor konkurrence
De udenlandske chauffører med de lave lønninger har givet skubbet til den negative udvikling, som krisen har medført for det danske transporterhverv. Også før krisen var erhvervet under et konkurrencemæssigt pres.
Ingen kan økonomisk overleve, hvis de har samme konservative tankegang som trikotagehandler Albert Arnesen i Damernes Magasin. Der skal anvendes lidt mere af Mads Skjerns kyniske tankegang.
I Dagens Danmark findes der heldigvis mange transportvirksomheder, som er i stand til økonomisk at overleve. Nogle endda med gange pæne overskud. De har formået at indrette sig efter de stadigt skiftende og barske realiteter. Som i alle andre dele af erhvervslivet, er det de forudseende, der har de bedste muligheder for at klare sig.
Andre vognmænd er ufrivilligt deltagere i et barsk økonomiske udskilningsløb. Alt efter temperament kan man læne sig op af DTL og skyde skylden på cabotagesystemet, eller man kan selv kæmpe for overlevelse.
I transportverdenen vil kunder, der får afslag til lån, nok påstå, at bankerne hverken har branchekundskab eller interesserer sig for virksomhedens driftsudvikling. Bankerne ser udelukkende på virksomhedens overskud og muligheden for at få lånet betalt tilbage. Gerne med store renter.
Som små børn
Måske er det også rygtedes i bankverdenen, at mange vognmænd opfatter et lån på samme måde som små børn, der får den længe ventede gave. Med nyt kapital farer de straks ud og køber smart og dyrt materiel, som måske er lidt for avanceret til løsning af den konkrete opgave, de nu har fået fingrene i. Problemet er, at de fortsat skal betale af på lånet, når transportopgaven er udført.
Heldigvis har nogle vognmandsvirksomheder ikke ladet sig afskrække af, at flere lastbiler kører på udenlandske nummerplader. Der ligger fortsat et pænt nationalt transportmarked, som kræver lokalt kendskab eller specielle kundskaber.
Fornuftig fremtid
De virksomheder, der kan udkonkurrere de "store" og de "fremmede" på hjemmebanen har stadig en fornuftig fremtid.
Men det er altså blevet vanskelige at være dansk vognmand. De skal kunne overføre stigningerne i dieselpriser til kunderne. De skal helst også have så fornuftige projekter, at de kan komme på talefod med deres pengeinstitut. Og frem for alt skal de have en klar ide om, hvad de vil med deres forretning.