Cabotage-debat også i Tyskland
Den tyske formand for vognmandsorganisationen BGL advarer mod ukontrollabel cabotagekørsel.
Han gav klart udtryk for, at cabotagekørslens ulige konkurrencevilkår medfører tab af markedsandele.
BGLs nyvalgte formand Adelbert Wandt benyttede således sin første tale til medlemmerne og forbundstransportminister Peter Ramsauer i salen i Bremen til at fastholde fokus på den uacceptable situation.
Formanden efterlyste ordnede forhold på markedet. Særligt tordnede han imod den illegale cabotage og den manglende kontrol af cabotagekørslen. Han forlangte tættere overvågning af fremmede lastbiler.
Han nævnte, at der - ifølge EU - foregår massiv manipulation af den digitale fartskriver. Det fordrejer konkurrencen mellem tyske og østeuropæiske virksomheder.
Kritik af fri cabotage
Herhjemme er DTL tilfredse med, at det ikke kun er i de nordiske lande, at den fri cabotage ses som et problem, og at myndighederne bør øge deres indsats væsentligt for at dæmme op for ulovlig cabotage.
- Det var forfriskende at høre, at også i Europas centrum har cabotage nu en høj plads på dagsordenen, siger søren Hyldstrup Larsen, direktør for de nordiske vognmandsforeningers lobbyorganisation NLA. Søren Hyldstrup Larsen var inviteret til at overvære BGL-kongressen.
Allerede på et møde for en uges tid siden i den internationale transportorganisation, IRU, fremførte BGL stærkt kritiske bemærkninger til ideerne fra Europa-Kommissionens såkaldte vismandsgruppe, der har foreslået yderligere liberalisering af cabotagereglerne.
Ifølge BGL er fri cabotage slet og ret en ulempe for alle både vognmænd og chauffører.
Situationens alvor i Tyskland understreges af udviklingen i de store tab af markedsandele, som tyske vognmandsvirksomheder oplever.
Tysk statistik
På baggrund af statistikken fra den tyske vejskat, Mauten, kan det konstateres, at i de første otte måneder af 2012 har tyske lastbiler kørt 168 millioner færre km end i samme periode sidste år, mens konkurrenterne fra de central- og østeuropæiske lande kørte 255 millioner flere kilometer.
Markedsandelen for de central- og østeuropæiske lastbiler på Maut-vejnettet i Tyskland er nu på grund af løn- og sociale omkostninger vokset til 24,5 procent.
Alene de polske lastbiler har nået en andel på 10,4 procent, mens andelen af lastbiler fra alle de gamle" EU-lande tilsammen er på kun 9,9 pct. Fra 2009 til 2012 er de tyske lastbilers markedsandel faldet fra 65,8 til 62,7 procent