Sikkerhed i top
Volvo fortsætter kollisionstest, selv om der ikke længere et lovkrav.
Der er tofaset højstyrkestål til dørene og bjælkerne, der beskytter lastvognen ved sammenstød. I førerhuset anvendes der også det stærkeste stål, der fås i dag, til førerhuspaneler ultrastærkt, hærdet, trykformet borstål.
Ved at anvende denne nye stålkvalitet kan man bygge et stærkere førerhus uden at gøre det tungere. Førerhuset er større, fordi A-stolperne er mere lodrette. Dør- og gulvstrukturen er også ændret for at give den bedst mulige beskyttelse ved sammenstød. Forruden er limet fast.
Tidligere tjente forruden som nødudgang. Det gør den ikke længere. Nu har soltaget overtaget rollen som nødudgang.
Volvo FH er også spækket med systemer, der øger sikkerheden for chaufføren. Sporassistent, vognbaneassistent, intelligent fartpilot og opmærksomhedsassistent bidrager også til sikker kørsel.
Volvos Front Under-run Protection System (FUPS) er designet til at forhindre en personbil i blive klemt fast under lastvognen i tilfælde af frontalt sammenstød. Fra et sikkerhedsmæssigt perspektiv repræsenterer beskyttelsessystemet i den nye Volvo FH et stort skridt fremad.
Den nye Volvo FH sætter også fokus på beskyttelse mod indbrud. Lyset på lastvognen eller hornet kan aktiveres med fjernbetjeningen for at skræmme eventuelle tyve væk.