Volvos helt nye FH
På IAA-messen havde Volvo FH officielt premiere, men journalister, kunder og ansatte se den nye FH en måned tidligere.
Kun motor og drivline er de samme, som på den nuværende FH-model; men det ændres i efteråret 2013, når Volvos Euro 6-motor bliver præsenteret med en ny drivline med I-Torque og dobbeltkobling, I-Shift 2.
Ellers er alt nyt: designet, interiøret, pladsforholdene, køreegenskaberne - ja selv driftsøkonomien bliver helt anderledes.
Når Euro 6-motoren kommer, vil man kunne spare 10 procent i brændstofforbrug lover den svenske lastbilproducent - vel at mærke, hvis man bruger alt det avancerede ekstraudstyr, som Volvo også lancerer med den nye FH.
Altså bliver der i første omgang tale om en ny FH med den nuværende Euro 5-motor og drivline. Om godt et år kommer FH med ny Euro 6-motor og drivline.
Interiør
Man behøver ikke at læse manualen for at opdage, at den nye Volvo FH er helt ny og et stort spring fremad. Man behøver bare at sætte dig ind bag rattet.
Det første, man gør, når man har sat sig i førerstol, er at tilpasse rattet. Rattet har justerbar ratstamme, så man let kan finde en individuel kørestilling. Man kan sidde tilbagelænet eller fremoverbøjet. Herefter finindstilles rattets vinkel. Denne måde at stille rattet på kendes fra personbiler. Det er første gang, at det er set i en lastbil. Det nye justeringssystem gør, at rattet kan drejes 20 grader mere i forhold til den nuværende FH.
En bedre kørestilling mindsker sandsynligheden for, at chaufføren bliver træt, lyder Volvos argumentation.
Det samme kan siges om det nye førersæde. Volvo har forbedret lænde- og sidestøtten. Det kan køres fire centimeter længere tilbage.
Vinduerne
Fra den forbedrede førerstol har chaufføren et fantastisk udsyn over vejen, ikke mindst takket være en stigning i førerhusets anvendelige vinduesareal og sidespejlenes innovative design.
Vinduerne er større end i den tidligere Volvo FH med 8 % mere glas, og de er designet til at give et bedre udsyn fremad.
Sidespejlene
Noget, der i den grad får den nye Volvo FH-serie til at skille sig ud, er sidespejlene. Der er ingen spejlhuse, så man kan kun se de slanke spejlarme og de justerbare spejle. Spejlene fylder meget mindre.
Udsynet skråt fremad virker meget bedre. Ifølge Volvo forbedrer de nye sidespejle udsynet foran og i siderne med 25 procent. Det bliver spændende at opleve spejlene ved en prøvekørsel, som Volvo har lovet finder sted midt i oktober.
Førerpladsen
Instrumentbrættet er nyudviklet. Mange af funktionerne kan betjenes ved hjælp af knapper på rattet også telefonen og navigationsprogrammet. Stilkkontakter og betjeningsknapper i instrumentpanelet er placeret anderledes. De er prioriteret, så de vigtigste er i midten tættest på chaufføren. De mindre vigtige instrumenter sidder i højre og venstre side.
Hele instrumentpanelet har et strømlinet design og er lavet i ét stykke, der går fra den ene side af førerhuset til det andet.
Sengen
En veludhvilet chauffør har også brug for en behagelig seng. Derfor har Volvo udvidet sengen til 815 mm og introduceret nye madrasser.
Mere plads
Generelt er der blevet mere plads i den nye FH. Ved at gøre A-stolperne mere lodrette er førerhusene blevet endnu mere rummelige end nogensinde før.
Der er blevet en kubikmeter mere plads i førerhuset, som nu har en samlet rumfang på fire kubikmeter. Det betyder ekstra 300 liters opbevaringsplads samt mere komfort i førerhuset.
Hvad 300 meter egentlig betyder at muligheder kan ses på et af billederne her på siden!
Førerhuset ser mere firkantet og lodret ud, men det kompenserer de skrå linjer i førerhusets tag for.
Ny luftkøler
En parkeringskøler giver chaufføren en behagelig temperatur i førerhuset hele døgnet. Køleren bruger ikke brændstof om natten. Den giver en bedre luftstrøm i førerhuset og er meget lydsvag. Den er også intelligent. Den udregner, hvor længe den kan køle uden at dræne batterierne. Derfor vil lastbilen altid kunne starte om morgenen.
Køleren er ekstraudstyr, men eftersom den er integreret i førerhuset, påvirker den ikke lastvognens aerodynamik eller optager plads i førerhuset.
De bedste chauffører
Lastvognens førerhus påvirker chaufførens velvære og dermed også vognmandens bundlinje. Men den har også andre funktioner.
Volvo håber, at de vognmænd, der investerer i den nye FH, vil kunne tiltrække de bedste chauffører. Dygtige chauffører har en afgørende betydning for vognmandens indtjening.
Tidsplanen
September: Den nye FH blev præsenteret første gang i Göteborg for presse, kunder og medarbejdere.
Oktober: Journalister får lov til at køre i bilen for første gang.
Oktober: De første kunder får mulighed for at se den nye lastbil i København.
Vinter 2012/2013: Udvalgte kunder får mulighed for at komme til Gøteborg i løbet af vinteren for at se den nye FH og eventuelt få en tur.
April 2013: Volvo sender en karavane af ny FHer på besøg til alle Volvo-afdelinger i Danmark.
Efterår 2013: FH bliver leveret med ny drivline og Euro 6-motor.