23948sdkhjf

Her kommer Fords nye Transit

Masser af spændende udstyr og smarte detaljer er hovedingredienserne i Fords nye Transit Custom, som først bliver leveret i Danmark efter nytår. Luksus-bussen Tourneo Custom er også ny.
Den nye Ford Transit Custom bringer et nyt niveau af stil, køreglæde og komfort ind varevognsmarkedet. Den har et dristigt, nyt design, minder meget om en personbil i indretningen og har en rigtig god kørekomfort.

Det var vores første indtryk af Transit’en, da Ford inviterede en håndfuld danske journalister til en-dags præsentation ved München - netop på en dag, hvor Lufthansa strejkede. Det betød ikke kun ekstra tidlig afgang fra Kastrup og mellemlanding i Berlin. Det betød også, at en lang række udenlandske journalister ikke nåede frem til præsentationen. Der var mindst 20 nye Transit’er til syv danske journalister, så der blev bare kørt bil i de tre timer, vi havde til rådighed.

Den nye Transit Custom kommer på det danske marked i to varianter:

Ÿ Tourneo Custom: en luksusbus til taxa og stor personbil.

Ÿ Transit Custom: som Van og Kombi.

Bilerne vil kunne fås i to forskellige længder: med kort og lang akselafstand, og i to taghøjder: med lavt eller højt tag. Det er kun bilerne med lavt tag, der introduceres nu. De høje biler vises først i løbet af foråret.

Der bliver fire vægtklasser at vælge imellem 2700 kg; 2900 kg; 3100 kg; 3300 kg. der bliver ligeledes fire udstyrs-varianter at vælge imellem: Ambiente, Trend, Limited og Sportsvan. Sidstnævnte er en meget sporty og eksklusiv bil - en rigtig “mester-bil", som Ford udtrykker det. Den kommer ikke på markedet i denne omgang, men først engang i løbet af 2013.

Motorerne er en videreudvikling fra Fords nuværende 2,2 liter Duratorq TDCi-motor i tre forskellige ydelser: 100, 125 og 155 hk.

Alle er forhjulstrukne og med seks gear. Brændstofforbruget er blevet optimeret. Den mest økonomiske version kører officielt 15,4 km/l, svarende til energiklasse D.

Ambiente er basis-modellen i den nye Transit-serie. Alligevel har den forholdsvis meget udstyr. Det er en komfortabel bil at køre i med den programmere kabinevarmer som standard. Det er man også vant til med den nuværende Transit.

Standard er også den opvarmede forrude, som rigtig mange vil blive glade for, så man ikke skal stå med kolde fingre og skrabe rude en kold vintermorgen.

Ratbetjent radio/CD-anlæg, slidstærkt gulv i samme materialer som i Ford Ranger og masser af opbevaringsplads er også standard.

Opbevaringspladsen er særlig genial hos Ford, fordi der er plads til A4-arkivmapper i handskerummet og mini-PC/tablet i dørlommen. Der er plads til både halvanden liter cola i døren, en 2 liters flaske ved instrumentbrættet og et krus kaffe ved siden af rattet. Mindre kan ikke gøre det!

Som noget nyt er der et opbevaringsrum under passagersædet. Her kan man lægge værktøj, en bærbar PC eller andet værdifuldt, så det ikke er synligt, når man forlader bilen. Dette opbevaringsrum kan også bruges til ekstralange genstande, der rager ind under sædet fra varerummet. En lem kan åbnes, så der er forbindelse til varerummet. Det giver plads til genstande, der er op til tre meter lange - selv om varerummet i den korte model er 2,5 meter lang.

Trend

Trend-modellen har mere standardudstyr, nemlig aircondition, fartpilot og tågelygter. Desuden er der SYNC-radio med bluetooth og det nye “emergency assist," som automatisk ringer til alarmcentralen i det land, man befinder sig i, og hjælpe en med et nødopkald. Hvis man selv er i stand til at tale, kan man gøre det via højttalerne. Hvis man ikke er i stand til at kommunikere, sender systemet nogle standardbeskeder, så der kommer hjælp hurtigst muligt.

Trend har også Fords kurve-lys. Lygterne registrerer, at bilen er i færd med at dreje, og lyser i den retning.

Endelig er der nogle eksteriørdetaljer i forhold Ambiente, så man kan se forskel.

Der er kun en airbag i Ambiente og Trend-modellerne. Man kan tilkøbe flere, hvis man vil øge sikkerheden. Der kan være op til syv airbags i den nye Transit Custom.

Limited

Denne variant har endnu mere udstyr og ser endnu skarpere ud. Den har to airbags. Der er alu-fælge og el-foldbare sidespejle. Sidstnævnte er rigtig gode, når man skal parkere i byen. Der er også parkerings-sensor for og bag samt beklædning i varerummet.

Endelig er der flere eksteriør-detaljer i forhold til Trend. Også her skal man kunne se en forskel. Limited-versionen vil kun kunne fås i 155 hk-versionen.

Sports-varianten kommer senere. Det er speciel, rap bil med lædersæder og 18 tommer alu-fælge.

Bakkamera

En af de modeller, som undertegnede prøvede, havde Fords bakkamera installeret. Billedet fra bakkameraet kommer op i den ene halvdel af bakspejlet, så snart bilen sættes i bakgear.

Det er rigtig god løsning - og langt bedre end et display på instrumentbordet. Ens øjne søger naturligt op til bakspejlet, når man bakker. Det giver tryghed og ro, når man skal bakke med en varebil.

Fords bakkamera har desuden indbygget assistent med røde og hvide hjælpestreger, der viser én på plads. Man bliver overrasket over, hvor præcist man egentlig kan parkere med sådan et system. Det burde være standard i alle biler.

Ford lover, at det bliver solgt til en skarp pris. Det er i hvert fald med på listen over det nye ekstraudstyr, som kan købes til varebilsprogrammet efter at det har gået sin sejrsgang på Fords personbiler.

Det samme gælder:

Ÿ Lane-departure alert, hvis man uforvarende er ved at skifte bane.

Ÿ LED-lys i varerummet.

Ÿ El-foldbare sidespejle.

Nye tagbøjler

Sammen med den nye Transit Custom kommer også en helt ny løsning med integrerede tagbøjler. De er fastmonteret på bilens tag, men kan slås ned, så de ligger helt nede i tagprofilen. Når man har brug for dem kan man vippe dem op og låse dem. Så har man tre tagbøjler i hele tagets bredde.

På den måde har man altid tagbøjlerne med sig og skal ikke først have fundet dem frem og sat dem på.

Nogle er nødt til at køre med tagbøjler hele tiden, men så bruger man en masse brændstof og har svært ved at køre ned i parkeringskældre. Derfor er de nedfældbare tagbøjler tæt på at være en genial løsning.

Minibussen

Som supplement til Transit Custom kommer Ford også med en busvariant, Tourneo Custom. Den fås kun med Limited-udstyr og henvender sig til:

Ÿ taxa markedet, så den fås i en version med 70 procents afgift

Ÿ som personbil med 180 procents afgift.

Den fås i samme to længder som Transitten: kort og lang, men kun med lavt tag. Totalvægten er på tre ton, og den leveres som standard med otte sæder. Ved at tilvælge et dobbeltsæde foran bliver der plads til ni i minibussen.

Som standard er der den opvarmede forrude og seks airbags. Der er aircondition både for og bag, til føreren og til passagererne. Der er parkeringssensor og SYNC-radio.

Varerummet

Den nye Transit er en smule mindre end den nuværende, nemlig med en volumen på lige under 6 kubikmeter i den korte version og med en lastlængde på over 2,5 meter. Det svarer til tre paller - og det kan være interessant for mange kunder til denne forholdsvis lille varebil. Med lastlugen under passagersædet er der mulighed for at have genstande, der er op til tre meter lange.

Den lange Transit er 40 cm længere, nemlig 2,90 meter lang - og 3,45 meter gennem lastlugen.

Volumen er 6,8 kubikmeter.

Økonomien er attraktiv. Serviceintervallerne er to år eller 50.000 km. Der er 12 års garanti mod rustgennemtæring.

Tidsplanen

Kunder kan bestille en Ford Transit Custom eller Tourneo Custom nu. Den kan først leveres til januar. Der bliver derfor ikke mulighed for at afskrive den i år.

ŸMarkedsføring overfor kunderne starter i november.

ŸEftersommerferien kommer de høje modeller på markedet.

Ford forventer at få solgt op til 2.500 nye Transit’er herhjemme i 2013.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094