Politikere trækker bare på skuldrene
Cabotage-debatten fylder meget i Norden, men overhovedet intet i de øvrige EU-lande. Statistikken er mangelfuld. Det samme er lysten til at iværksætte initiativer på området.
- Kommissionen hører kun fra os branchefolk, ikke fra politikerne, siger den norske direktør ifølge DTL's nyhedsbrev. Norges vicetransportminister, Erik Lahnstein (Senterpartiet), svarede i et norsk radioprogram, at det ikke er så enkelt at kontrollere lastbiler, for de er i bevægelse hele tiden.
- Man må spørge sig selv, om det er muligt at håndtere spørgsmålet i praksis, sagde han.
Sagen viser, hvor lidt politikerne interesserer sig for problemet. Ingen ved, hvad de skal gøre. Ingen ved, hvor stort problemet egentligt er. Der bliver stort set kun trukket opgivende på skuldrene fra politikernes side.
Uvidenheden om cabotage er endnu større, og lysten til at gøre noget ved det er endnu mindre, når man bevæger sit sydpå til de øvrige EU-lande.
DTL's direktør Erik Østergaard har fået EU-kommissionen embedsmænd til at indrømme, at man ikke kender omfanget.
- De indrømmede, at datagrundlaget havde plads til forbedring, fortæller Erik Østergaard.
4-20 procent
Omfanget af cabotage skønnes løseligt til at udgøre mellem 4 og 20 procent af alt transportarbejde. Det er den spændvidde, der er mellem politiets statistik herhjemme og fagforbundet 3F's erfaringer.
DTL's egne indberetninger fra vognmændene ligger et sted midt imellem.
- Ingen kender tallene nøjagtigt, siger Erik Østergaard og taler om "cabotagens mørketal".
- Når det handler om cabotagekørsel i Danmark foreligger der kun tal fra seks af EU's 27 lande. Hvem tror for eksempel på, at der ikke køres cabotage i Danmark fra nogle af de tre baltiske lande? Kører vognmænd fra Bulgarien, Rumænien, Ungarn og Spanien heller ikke cabotage i Danmark? Det er der vist ingen, der tror på, erklærer Erik Østergaard.
Officielt kører disse landes vognmænd ikke cabotage i Danmark, for der foreligger ingen officielle tal eller statistikker.
Taler kun vækst
EU-kommissionen har i øjeblikket et mål for øje: Vækst og effektivitet.
- Modulvogntog, aerodynamik og friere konkurrence er vejen frem, fastslår ITD's erhvervspolitiske chef Poul Bruun efter mødet i NORDUK 2012 i Helsingfors mellem embedsmænd og organisationsfolk fra de skandinaviske lande, Storbritannien og Holland.
- Cabotage fylder rigtig meget i debatten her i Danmark, men det gør det ikke i EU. Her handler det om vækst og effektiviseringer, slutter Poul Bruun.