23948sdkhjf

DF: Cabotage skal strammes

- Jeg forstår godt, at chaufførerne bliver vrede og frustrerede, siger Kim G. Christiansen efter at have tilbragt en hel arbejdsdag med en lastbilchauffør.
- Man skal ikke være misundelig på lastbilchauffører, for de kommer ikke sovende til deres penge. Jeg blev bekræftet i, at det ikke er for sjov, at man er lastbilchauffør. De har nogle lange og hårde arbejdsdage.

Trafikordfører Kim G. Christiansen (DF) har tilbragt en dag i Luffes førerhus på en tur fra Horsens til Haderslev og retur for at aflæse varer hos supermarkeder.

- Chauffører skal efterhånden også have en kontoruddannelse med alle de papirer, de skal udfylde. Når man samtidig bliver presset på sit job af billige østeuropæere, så kan jeg godt forstå, at chaufførerne bliver vrede og frustrerede, fortsætter DF's trafikordfører efter turen i lastbilen fra N.C. Christensen & Sønner A/S i Hurup.

- Det er skræmmende hvor mange udenlandske biler, vi mødte på motorvejen. Der er også mange danske trailere, der bliver flyttet rundt af polske, litauiske og tyske trækkere."

- Vi skal finde en måde at dæmme op for østeuropæere, der kører rundt i Danmark. Det er fint med mig, hvis de får overenskomstmæssig løn, men det gør de jo ikke. Så ville man i stedet vælge dygtige danske chauffører, der kan snakke med kunderne."

Han er glad for den seneste melding fra ITD om, at det er for tidligt at liberalisere cabotage i 2014.

- ITD har hidtil ment, at der ikke var problemer i cabotagekørsel. Det er positivt, at også ITD kan se, at det kan være gift for den danske vognmandsbranche.

- Jeg synes, at man skal trække på samme hammel i branchen om, hvor forordningen skal lande. Ingen har glæde af, at vi mister endnu flere chaufførjob og endnu flere biler udflages. Det er positivt, at ITD har indset, at fri cabotage nok ikke er sagen.

Stop grænseturene

Kim G. Christiansen er blandt de politikere, der kræver en reel syvdages periode for de tre tilladte cabotageture, så man ikke bliver løskøbt ved en tur omkring Flensborg eller Malmø.

- I forhold til EU må man som minimum have en 7 dages karensperiode. Vi accepterer cabotagekørsel, for det gavner også danske lastbiler, der kører sydpå; men der må være klare regler. Det glæder mig, at ITD idet mindste vil have en regulering af dette område.

Svag dansk indsats

Herhjemme anklager Kim G. Christiansen regeringen for at sidde med hænderne i skødet.

- To gange 10 millioner kroner til bekæmpelse af social dumping forslår ikke. Det handler om, hvordan Danmarks holdning er til de fælles EU-regler. Man gjorde ikke en pind under det halve års formandskab i forhold til østeuropæisk arbejdskraft.

Dansk Folkeparti ønsker ligesom Venstre en enhed i stil med det tyske lastvognspoliti, BAG, der udfører vejkontrol.

- Det kunne ligge i Trafikstyrelsens regi frem for hos politiet, mener Kim G. Christiansen.

- Fortolkningen af forordningen gør det forbandet håbløst. Vi presser på for at få mere vejkontrol. Mere synlig kontrol på vejene ville have en præventiv virkning.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062