23948sdkhjf

Vognmandsbranchen bløder

3F og DTL's fælles analyse om cabotage og piratkørsel følges op med krav om strammere fortolkning af EU’s regel om tre ture og nej til liberalisering.
Det vil koste Danmark 3,7 milliarder kroner årligt i 2020 i tabte skatteindtægter og dagpenge, hvis den nuværende situation i transportbranchen med cabotage- og piratkørsel fortsætter og den danske vognmandsbranche udkonkurreres af chauffører, som kører i Danmark på udenlandske løn- og arbejdsforhold.

Det er konklusionen i en fælles rapport fra DTL og 3F med titlen "Cabotagekørsel i Danmark – en rapport om et samfundsproblem", der er udarbejdet af Advice A/S med hjælp af Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.

Hver ny ledig chauffør anslås det at koste staten 266.000 kroner om året alene i tabte skatteindtægter og udgifter til dagpenge.

De to krav

Adm. dir. Erik Østergaard, DTL, og gruppeformand Jan Villadsen, 3F, bruger rapporten som afsæt for to krav, som på forhånd har udbredt sympati på Christiansborg.

For det første bør EU’s regler fortolkes strammere, så tre ture på syv dage ikke betyder nye tre ture ved at krydse grænsen. Teknisk defineres forslaget som en karensperiode på syv dage, når den internationale transport er afsluttet.

For det andet ønsker de to organisationer, at Danmark allerede nu meddeler i EU, at landet er imod en fuldstændig liberalisering af transportmarkeder om 18 måneder.

Rapporter med forskelligt fokus

DTL og 3F’s rapport kommer syv måneder efter ITD’s rapport "Dansk vejgodstransport - et nøgleerhverv under pres", som var lavet af Copenhagen Economics.

ITD fokuserer på faldende produktivitet og konkurrence, dvs. relativt høje danske chaufførlønninger og skatter.

Ordet ’produktivitet’ findes ikke i analysen bestilt af DTL og 3F, som ser erhvervets misère i regulering og underbetaling, dvs. lempelig fortolkning af cabotage og misbrug.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109