Fremtiden er lige om hjørnet
Krone og MAN præsenterede fremtidens aerodynamiske vogntog på IAA-messen. Fremtiden er måske tætter på, end man tror. EU har lovet at se på længderegler for miljøvenlige vogntog.
Dette køretøj, som ikke kan købes (endnu), er et koncept, som vil få indflydelse på produktionen de kommende år - både hos MAN og Krone. Konceptet hedder Krone Aero Liner og MAN Concept S.
Hele vogntoget er designet som en strømlinet enhed. Den overordnede form minder om en grindehval - et medlem af delfin familie.
- Den tætte forbindelse til dyrenes verden er bestemt ikke tilfældig, sagde Uwe Sasse, leder af Krones tekniske afdeling.
- Delfinens strømlinede krop er et symbol på aerodynamisk effektivitet. Det er netop det, som vores koncept står for. Køretøjet har samme lastkapacitet som et almindeligt vogntog, men luftmodstanden svarer til en personbils. Hermed kan vi konkludere, at det giver op til 25 procent besparelse i både brændstofforbrug og C02-udslip.
Sammen med det innovative design tilbyder den overordnede rig velfungerende og praktiske funktioner til håndtering. Køretøjet er udstyret med moderne sikkerhedskrav instrumenter, herunder kameraer, dæktryk overvågning, dynamisk vertikal belastning reduktion, bremse assistance, anti-roll kontrol mv Trods den strømlinede design af køretøjet bagud, traileren er egnet til brug ved ramper.
Det er ikke kun Krone, der udvikler nye vogntogskoncepter. Det gør stort set alle lastbil- og trailerproducenter. Desværre støder de gode intentioner på EU-regler. Projekterne kan blive realiseret, hvis EUs regler om længder og dimensioner bliver tilpasset.
- Traileren virker på nøjagtig samme måde som en traditionel trailer; men for at opnå det bedste aerodynamiske potentiale, er det nødvendigt med ekstra længde i førerhuset og på trailerens bagside. Sammenlagt har vi brug for 2,30 meter ekstra længde, fortalte Uwe Sasse.
- EU-Kommissionen har allerede bebudet forslag til et direktiv om forlængelse af førerkabinen og trailer i begyndelsen af 2013. Derfor bliver det spændende at følge den politiske debat og politiske beslutningsproces.
Studier af luftstrømmene over hele vogntoget ligger til grund for det aerodynamiske design. På den baggrund er der udviklet en speciel afrundet front, en vindafvisende overflade og strømlinede integrerede brændstoftanke.
En specialudviklet tagspoiler er fastgjort til førerkabinen. Spoileren lukker hullet mellem trækker og trailer. Det tillader luften at strømme uhindret over køretøjet uden afbrydelse. En sideskørtet, der er tilspidset bagtil, minimerer luftmodstanden.
Den bageste del af Aero Liner er specielt designet til brug på læsseramper. Bagenden er udstyret med en skydedør og en hævbar tagbjælke, så man opnår en optimal læssehøjde. Underkøringskofanger er udformet i henhold til de seneste sikkerhedsspecifikationer.
Test i vindtunnel viser, at vogntoget har en CW værdi på cirka 0,3. Det svarer til de niveauer, der opnås af personbiler.