23948sdkhjf

Folketinget skal debattere cabotage

Dansk Folkeparti har fremsat forslag om stramning af cabotagereglerne. Partiet vil gerne indføre en såkaldt karensuge.
Folketinget får en debat om fortolkning af cabotagereglerne. Dansk Folkeparti har fremsat et beslutningsforslag, der pålægger regeringen at ændre fortolkningen af de omstridte cabotageregler, så der skal være syv dage mellem tre ture og ikke kun tre ture inden for en uge.

Trafikordfører Kim G. Christiansens (DF) forslag følger samme fortolkning, som en tidligere trafikminister oplyste.

Daværende trafikminister Carina Christensen (K) fastslog i Europaudvalget for fire et halvt år siden, at der efter de tre tilladte cabotageture "...skal der gå syv dage, inden han får en ny ordre til Danmark...".

Den udlægning var forkert, korrigerer transportminister Henrik Dam Kristensen (S) i dag.

- Dette var ikke fortolkningen på det pågældende tidspunkt og er det fortsat ikke.

Henrik Dam Kristensen tilføjer, at EU-kommissionen har svaret, at man ikke kan indføre et krav om, at der skal gå 7 dage, før der kan udføres tre nye cabotagekørsler i forlængelse af en international transport.

Det vil Kim G. Christiansen ikke tage for gode varer.

- Var Carina Christensen misinformeret af sit departement, for hvad har ændret sig siden?

- Vi vil ikke acceptere, at EU skal bestemme, hvorvidt vi skal kunne beskytte danske arbejdspladser. Man skal ikke bare kunne komme tilbage, når man har været nede i Flensborg og hente flødekager, siger Kim G. Christiansen.

Kan sikre danske vilkår

Ane Halsboe-Larsen (S), som er ordfører i social dumping, har stillet sin partifælle i Transportministeriet et par spørgsmål om en afgørelse fra EU-domstolen om en udenlandsk chaufførs arbejdssted, den såkaldte Koelzsch-dom.

Den fastslår, at man skal følge reglerne i det land, hvor chaufføren sædvanligvis udfører sit arbejde.

- Hvis din primære arbejdstid går med at køre gods i Danmark, skal du så aflønnes efter danske overenskomster eller efter det land, hvor du hører hjemme?

- Det er ret interessant i en dansk sammenhæng, hvor vi er optaget af at gøre op med den ulovlige cabotage og se på, om vi fra politisk hold kan gøre noget for vores transportsektor.

Der ser flere ting angående cabotage inden Folketinget sætter DF’s forslag på dagsordenen.

Trafikstyrelsen har fået i opdrag at vurdere cabotagereglerne og holder møder med erhvervet her straks efter efterårsferien. Det sker parallelt med udvalgsarbejdet om social dumping, hvor rapporten skulle have været klar 1. oktober.

Danskerbrev til EU

Tre danske EU-parlamentsmedlemmer - Bendt Bendtsen (K), Emilie Turunen (SF) og Ole Christensen (S) – har skrevet til EU’s transportkommissær Siim Kallas med en opfordring til at undlade at fremsætte forslag om en yderligere liberalisering af cabotagen.

Tager afstand til EU

De tager afstand fra kommissærens rapport, der udkom tidligere i år. Rapporten anbefaler blandt andet, at der indføres et indre marked for transportsektoren. De tre danskere henviser til DTL og 3F’s fælles rapport.

- Cabotage må ikke føre til tab af en hel profession i en medlemsstat på grund af konkurrence på arbejdsvilkår og lønninger, som der er risiko for i Danmark, skriver de tre politikere.

Under sit besøg i København i juni affærdigede Siim Kallas sådanne bekymringer som protektionisme.

- Hvis vi ønsker at udvikle erhvervslivet og beskæftigelsen, bør vi ikke have denne type af restriktioner, sagde han.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079