Arbejde med lokal trafiksikkerhed smuldrer
Vejdirektoratet har trukket sig som koordinator i det regionale samarbejde om trafiksikkerhed. Kommunernes Landsforening foreslår, at politiet overtager opgaven.
Vejdirektoratet sparede selv opgaven væk i januar, selv om funktionen fremgår i finansloven for 2012. Det er først i finanslovforslaget for 2013, at dette afsnit er fjernet. Derfor efterlyser kommunerne en model, der sikrer, at både den vejtekniske og den adfærdspåvirkende indsats bliver koordineret lokalt og nationalt.
KL foreslår, at de 12 politikredse skal have ansvaret for lokal koordinering af trafiksikkerhedskampagnerne, mens Rådet for Sikker Trafik skal være tovholder for lokale kampagner, vidensdeling og netværk mellem aktørerne.
- Indsatsen bør kunne gøres for mindre end de 30 millioner kroner, der blev afsat i finansloven for 2012, udtaler Kalundborgs borgmester Martin Damm, der er formand for teknik- og miljøudvalget i Kommunernes Landsforening.
Enhedslisten har forgæves forsøgt at få Færdselssikkerhedskommissionen til at tage sig af sagen. I stedet har partiets trafikordfører Henning Hyllested stillet spørgsmål til transportminister Henrik Dam Kristensen (S) om sagen.
Hjemløse ildsjæle
- Det begynder at haste, understreger Jytte Ørum Nørup, der er sekretariatsleder i Østjyllands Færdselssikkerhedsudvalg.
- Netværk og kompetencer fordampet stille og roligt, hvis der ikke er en organisation til at holde sammen på den værdifulde viden. Den er skabt gennem mere end 20 års arbejde, advarer hun.
- Nok er de seks regionale færdselssikkerhedsudvalg hjemløse, men de er ikke nedlagt.
Forebyggelse på pause
- Vejdirektoratet har aldrig anvendt lønmidlerne i sit fulde omfang til opgaven, hævder Jette Ørum Nørup.
- Lønmidlerne er til 30,5 årsværk. Vejdirektoratet havde 12 medarbejdere på opgaven, så det var altså en pæn forretning for Vejdirektoratet.
- Vejdirektoratets specielle og meget lidt samarbejdsvenlige facon bevirker, at den forebyggende indsats er sat på standby her i 2012, slutter hun.