Grøn trailer fra Burg Silvergreen
Den belgiske forretningsmand Peter van der Burg er klar med verdens første klima-neutrale trailer. Den kommer på markedet i løbet af efteråret.
Administrationen kører papirløst, produktionen har fokus på energibesparelse og gardintraileren Curtainsider SG03 bliver den første klimaneutrale trailer i verden.
Burg Silvergreen har identificeret sit nøjagtige CO2-fodaftryk.
Under produktionen af en trailer frigives omkring 27 ton CO2. Dette kompenserer fabrikken ved at deltage i globale øko-projekter: Biogas i Tyskland, vandkraft i Kina og rent drikkevand i Kenya.
Disse projekter er tilstrækkelige til at gøre traileren CO2-neutral. Senere vil fabrikanten tilbyde sine kunder at deltage i lignende øko-projekter.
Køretøjerne vil alle være lette med en høj bæreevne. De vil komme på markedet i løbet af efteråret. En fabrik i Günzberg vil stå klar inden årets udgang.
Endnu vil/kan Burg Silvergreen ikke fortælle, hvor mange trailere, der forventes solgt, eller hvilket prisniveau, de vil ligge på. Firmaet vil heller ikke afsløre, hvor meget øko-projekterne løber op i.
- Vi startede for tre år siden med et stykke blankt papir. Nu kan vi præsentere vores klimaneutrale trailere, sagde storaktionær Peter van der Burg på IAA-messen.
- Vi vil begynde at sælge vores trailere i udvalgte EU-lande umiddelbart efter IAA-messen.
Peter van der Burg
Peter van der Burg er ikke en hvilken som helst europæisk forretningsmand. Han har i årevis været involveret i trailerproduktion gennem familiefirmaet Burg Industries.
Han er storaktionær i fabrikker, der producerer trailere som LAG, Burg, Hobur and Burgers. Han var i 2009 med i kapløbet om at overtage det gamle Kögel Fahrzeugwerk. Da det mislykkedes, tog han initiativet til at stifte et nyt mærke, Burg Silvergreen.
Kinesisk indtog
Firmaet Burg Silvergreen blev stiftet i 2010 i Ulm som et datterselskab af China International Marine Containers (CIMC) og med Peter van der Burg som medaktionær og partner.CIMC er verdens største producent af containere og trailere med hovedkontor i Shenzhen. CIMC har de senere år haft stor succes i Kina, Nord- og Sydamerika, Asien og Australien. Den kinesiske koncern har egne fabrikker og mærker rundt omkring i verden, blandt andet Vanguard National Trailer i USA.
Globale drømme
CIMCs vision er at blive en global leverandør til transportbranchen, og begyndte sit indtog i Europa i 2007 gennem køb af aktier i Burg Industries. Det resulterede i dannelsen af selskabet CIMC Burg Group.
Historien om CIMC er en succes-historie. Stiftet i 1980 i Shenzhen begyndte virksomheden at producere standardcontainere til søtransport.
I 1994 blev CIMC børsnoteret. Herefter fulgte en kraftig vækst. I 2007 nåede CIMCs produktion op på to million container årligt. Siden 2009 har CIMC været blandt verdens 2.000 største virksomheder ifølge Forbes Magazine.
Har mange aktiviteter
CIMC har 64.000 ansatte og råder over 50 fabrikker. Der omsættes for cirka otte milliarder euro.
Container-forretningen står for halvdelen af omsætningen, mens 30 procent udgøres af køretøjsproduktion. De sidste 20 procent af omsætningen kommer fra produktion af rulletrapper og lufthavnsudstyr. CIMC producerer også skibe til olieindustrien.
Førende i Europa
Med Burg Silvergreen ønsker kineserne at blive en førende europæisk trailerproducent. I øjeblikket er der ansat 70 personer på hovedkontoret i Neu-Ulm og 130 personer på produktionsstederne i Holland og Belgien.
Produktsortimentet vil i første omgang dække de vigtigste og mest solgte køretøjstyper. Ud over gardintrailer vil der også komme køletrailere og køretøjer til intermodal transport såsom container chassiser og veksellad.
Køretøjerne vil blive bygget af moduler. Så vil kan kunne kombinere fordelene ved serieproduktion med ønsket om kundespecifikke trailere.
Fra dette efterår vil Burg Silvergreen begynde at sælge trailere i Tyskland, Polen og Tjekkiet. I 2013 kommer turen til Skandinavien.
Ledelsen
Den daglige ledelse af Burg-Silvergreen udgøres af fra venstre: direktør Stefan Oberdörfer, marketing og eftermarked (kommer fra Kögel); direktør Rainer Burkhardt, indkøb (har arbejdet i Daimler og Kögel); direktør Milan Strmecki, salg i Europa (udlært maskiningeniør, kommer fra Kögel); direktør Markus Rees, produktion og logistik (kommer fra Kögel); direktør Paul Stempfle, design og udvikling (har arbejdet i Kässbohrer og Kögel); direktør Alan Zhang, kommunikation og networking (kommer fra den kinesiske moderkoncern CIMC); adm. direktør Marc Meylaers (kommer fra LAG).