23948sdkhjf

EU ønsker flere vejsyn

EU-kommissionen vil have flere syn og flere kontroller af lastbiler og varebiler på vejene. Danmark støtter dele af forslaget.
Siim Kallas’ såkaldte køretøjssikkerhedspakke overdriver, når det kommer til omfanget af vejsidekontrol.

Kravet om kontrol af mindst fem procent af erhvervskøretøjerne om året står ikke mål med gevinsten, mener den danske transportminister, Henrik Dam Kristensen (S).

Det ville betyde en fordobling af politiets såkaldte vejsidesyn fra 12.500 til 25.000. Det er ikke rimeligt i forhold til fordelene som færre trafikuheld og mindre luftforurening, mener transportministeren. Desuden ville det kræve flere synsinspektører, politibetjente og mere udstyr end i dag.

Den danske regering har samme afvisende holdning til et andet EU-forslag om hyppigere periodisk syn af personbiler og varebiler.

Derimod er den danske regering parat til at acceptere, at varebiler og små påhængsvogne omfattes af forordning om syn ved vejsiden. Hvis forslaget bliver vedtaget, vil mere end en halv million køretøjer blive omfattet af det udvidede syn.

Udvælgelsen af biler i synsrazziaer skal ske efter en risikovurdering. Det betyder, at synet bliver begrænset, hvis man har en pletfri synsrapport og en pletfri vejsidesynsrapport fra tidligere.

Et andet element i forslaget er bøder til chauffører, hvis lastbiler/varebilen har farlige mangler. Det gælder for eksempel dårlig lastsikring. Der vil blive opstillet forskellige klasser af mangler for lastsikring.

Henrik Dam Kristensen regner med at have allierede blandt sine kolleger i EU’s ministerråd, hvad angår modstand mod en kraftig stigning i antal vejsidesyn:

- Behandlingen af forslaget er i sin indledende fase, men det må forventes, at en del lande har forbehold over for det forslaget, mener han.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078