En aerodynamisk stjerne
Mercedes-Benz og Schmitz Cargobull er klar med et aerodynamisk vogntog. Det kan spare 2.000 liter brændstof.
Den store besparelse opnås udelukkende ved at sætte aerodynamiske karosseridele og paneler på en standard Actros-trækker og Schmitz køletrailer.
Vindmodstanden reduceres med 18 procent. Brændstofforbruget vil falde med 4,5 procent.
På bagenden er påsat en halefinne ("boat tail"), der reducerer turbulens bagtil.
Der er to ulemper ved konceptet:
Paneler og beklædning øger vogntogets egenvægt med 300 kg.
Merpris for tiltagene er 6.000-8.000 euro.
Ifølge Mercedes vil ekstraomkostningerne tjene sig hjem inden for to år med de nuværende brændstofpriser.
Endelig er der også den lille detalje, at halefinnen rager 400 mm ud bag traileren. Det er i konflikt med de gældende retningslinier. EU har dog bebudet dispensation til såkaldte "eco extensions." De vil få lov til at rage 500 millimeter ud.
Det eneste punkt, hvor Mercedes har ændret på sin standard-Actros, er på hjulene. De er gjort mere aerodynamiske. Det sænker brændstofforbruget med tre procent.
Man vil kunne opnå lige så gode resultater med en gardintrailer, hævder Mercedes og Schmitz.