DTL: Undgå unødig tomgang
Aktivér lastbilens topfunktion. Sådan lyder det seneste miljøråd fra DTL.
Stop-funktionen ligger indbygget i de fleste motorers software på nye lastbiler. Den skal enten aktiveres fra fabrikken ved bestilling eller på et værksted, oplyser DTL.
Endvidere anbefaler Trafikstyrelsen, at man ved indkøb af lastbiler stiller krav om at få leveret køretøjet med udstyr, der begrænser tomgangskørsel.
Typisk indstilles stop-funktionen til at slukke lastbilens motor efter 2-5 minutter. Stop-funktionen virker anderledes end på personbiler. På lastbiler er der for meget udstyr, som er drevet af motoren til, at man kan slukke den ved hvert lyskryds.
Stop-funktionen sikrer, at lastbilen ikke unødigt står i tomgang.
Spørg om priser hos din forhandler eller dit værksted. DTL har fået oplyst, at prisen ligger et sted mellem 2.000 og 5.000 kr. afhængig af, om start-stop-funktionen blot skal aktiveres eller eftermonteres.
25 procent tomgang
Ifølge beregninger fra Scania holder lastbiler i gennemsnit i tomgang 25 procent af en arbejdsdag.
En motor, der holder i tomgang, bruger mellem 2-5 liter diesel i timen. Hver liter diesel udleder cirka 2,66 kg CO2. Unødig tomgang belaster både klimaet og vognmandens økonomi.
Endelig opfordrer DTL også vognmændene til at tjekke tomgangsregulativet i de kommuner, de kører i. Her finder man grænserne for, hvor længe lastbilen lovligt må holde i tomgang.