23948sdkhjf

Ser på det positive

Volvo Finans oplever, at deres leasingkunder klarer sig bedre end sidste år.
I denne turbulente tid er det positivt, at vi oplever færre sager om konkurser og betalingsstandsninger. Vi får ganske enkelt færre brugte biler tilbage.

Sådan siger Jacques Røssel fra Volvo Finans.

- Vi oplever, at vores kunder har det bedre end sidste år. Men der er stadig en benhård konkurrence, hvor der skal kæmpes for at tjene penge. Konkurrencen blandt transportørerne er enorm.

Derfor vælger vi at fokusere på det positive. Der er færre konkurser.

Det er i dag de færreste vognmænd, som betaler kontant, men de findes oplyser Jacques Røssel.

- Ellers er det i dag langt de fleste, som vælger leasing - og også leje. Vi kan se, at de forskellige udlejningsselskaber får flere forretninger i øjeblikket.

- Desuden er der stadig godt gang i konkurrencen på finansiering. Men i dag konkurreres der ikke alene kun på pris, men også på vilkår.

Den prismæssige konkurrence, hvor solide og kreditværdige kunder kan presse prisen hos finansieringsselskaberne. Det kan de, fordi de er kunder, som alle gerne vil have fat i.

Konkurrencen på vilkår går for eksempel på løbetiden på kontrakten, opsigelsesvilkår eller størrelsen af egenbetalingen.

CIBOR-renten

- Der er dog en ting, som kunderne skal være meget opmærksomme på. Det er hvordan deres leasingkontrakt reguleres såfremt den er baseret på variabel rente, siger Jacques Røssel.

- Ofte vil en variabel leasingafgift som udgangspunkt være knyttet til udviklingen i CIBOR renten.

CIBOR-renten viser, hvad det koster bankerne at låne penge hos hinanden. I dag er denne rente omkring 0,05 procent for CIBOR 1 måned.

- CIBOR renten er historisk lav og er kun faldet de seneste år, men alligevel har man kunne opleve, at ens leasingafgift stiger. Hvis det er tilfældet, følger ens kontrakt ikke alene CIBOR-renten, men også ændringer i fundingprisen, som er et udtryk for de låneomkostninger, som finansieringsselskabet reelt har. Dette har for mange betydet, at deres leasingafgift er steget markant til trods for den før nævnte faldende CIBOR rente.

- Derfor kan det betale sig, at interessere sig for, hvordan ens rente bliver reguleret. Jeg anbefaler altid kunderne, at læse vilkårene i leasingkontrakten grundigt og derudover kan man jo spørge sit pengeinstitut, finansieringsselskab eller hvor man nu får leaset sine køretøjer, om hvordan kontrakten bliver rente-reguleret.

- Vores regulering følger alene CIBOR-renten. Det har vi haft succes med. Det kan kunderne lide.

Alternativt kan man jo vælge fast rente. Her ændrer renten sig ikke i hele løbetiden.

- Det handler derfor om at finde en finansiering, som passer til ens psyke, siger Jacques Røssel.

- Er man til sikre og stabile finansieringsomkostninger, eller har man det fint med en risiko?

One stop

Hos Volvo Finans tilbyder man også sine finansieringskunder forsikringer, hvor man kan få præmien fordelt over hele året, Så det bliver lettere at betale. Man har også mulighed for at få lagt servicekontrakter ind i aftalen. På den måde får man det hele samlet ét sted.

- Er man til totalløsninger, kan man også koble Volvos Dynafleet på systemet. Her får man analyseret køretøjets og chaufførens kørselsmønster. Systemet kommer med konkrete anvisninger på, hvordan man kan reducere sine omkostninger inden for dæk, brændstof mm.

- Trenden i disse år er, at flere vognmænd og transportfirmaer ønsker at få styr på deres omkostninger. Det er vi i stand til at efterkomme på flere forskellige måder, slutter Jacques Røssel.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141