23948sdkhjf

Fyn er klar med gasbiler

Naturgas Fyn er klar til at udbrede gasnettet til transportsektoren. Der kan hurtigt etableres gas-stationer overalt i landet; men først skal transportørerne købe gasbiler.
Rundt omkring i Europa kører der over en millioner person- og varebiler på naturgas. I Danmark er der 14. De ejes og bruges af Naturgas Fyn. Det er ikke underligt, at der ikke findes flere gasbiler herhjemme. Der er kun ét sted, de kan tanke. Det er hos Naturgas Fyn i Odense.

Sådan behøver det ikke være. Danmark kunne være et foregangsland for gasbiler:

Ÿ Vi har masser af naturgas i Nordsøen.

Ÿ Vi har allerede dækket Danmark med et naturgasnet.

Ÿ Kørsels- og komfortmæssigt er der ingen forskel på en gasbil og en benzin/dieselbil. Det er den samme bil med den samme motor. Det er kun drivmidlet, der er anderledes.

Ÿ Forureningen er helt, helt anderledes. En gasbil er langt renere end både benzin- og dieselbiler.

- Gasbiler er helt klart løsningen, hvis transportsektoren skal nedbringe sit CO2-forbrug og sit udslip af NOX og andre forureningspartikler, fortæller Hans Duus Jørgensen, der er bestyrelsesformand for Naturgas Fyn Distribution.

- Vi er fast besluttet på at få skabt et gennembrud for gas i transportsektoren. Vi er også fast besluttet på at etablere et landsdækkende net af gas-stationer. Vi skal bare have transportørerne til at købe bilerne. Det kan vi ikke uden hjælp fra politikerne.

Ifølge Naturgas Fyn er der tre ting, som politikerne kan gøre for at støtte gasbilen:

Ÿ Tilpasse registreringsafgiften på gasbiler, så den svarer til afgiften på benzin/dieselbiler.

Ÿ Tilpasse den grønne ejerafgift, så den også passer til andre biler.

Ÿ Nedsætte afgiften på gas med 2 kroner pr. kubikmeter, så den danske gasafgift svarer til den svenske og tyske.

Kan bruges nu og her

- Hvis disse tre forudsætninger indfries, vil vi kunne gå i gang med det samme, siger Hans Duus Jørgensen.

Det gode ved gas-teknologien er, at den allerede er her. Den kan bruges nu og her. Man kan for få tusinde kroner få ombygget sin nuværende benzin- eller dieselbil, så den også kan køre med gas. Desuden findes der allerede et bredt udvalg af gasbiler.

Gasnettet er allerede rullet ud i Danmark, så man kan forholdsvis hurtigt og billigt etablere gas-stationer overalt i landet.

Bedst til varebiler

Set med transportbranchens øjne er det varebiler og små lastbiler op til 26 ton, der er egnet til naturgas.

- Bliver bilerne for store, er omkostningerne for store. En bus eller en 40 ton lastbil vil typisk koste 200-300.000 kroner mere pr. bil i gasudgave, forklarer Hans Duus Jørgensen.

- Lastbiler under 26 ton og varebiler er yderst velegnede. Her er der egentlig ingen prisforskel på en dieselbil og en gasbil, hvis afgifterne bliver ens.

- Derfor er det typisk kunder, som kurerselskaber, de mindre fragtselskaber og håndværkere, som vi skal have fat i. Så kan vi få mange gasbiler på gaden og få etableret netværket af gas-stationer.

Hans Duus Jørgensen er jævnligt i kontakt med politikerne på Christiansborg. Næste store begivenhed i den forbindelse bliver en konference i Landstingssalen den 4. september 2012. Den kommer til at handle om biogas og gas i transportsektoren.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062