Sprinter med gas
Mercedes har gode erfaringer med gasbiler i Sverige og Tyskland.
- Der er så mange fordele med naturgas sammenlignet med benzin og diesel. Ingen Nox-partikler, et lavt CO2-udslip - og slet ingen CO2, hvis vi bruger biogas. Desuden har vi tusindvis af kilometer gasledninger, så vi kan nemt bygge fyldestationer rundt omkring i landet.
Ifølge Søren Christensen er det et spørgsmål om "hønen eller ægget".
- Gasselskaberne vil ikke bygge fyldestationerne, før kunderne har købt bilerne - og kunderne vil ikke købe bilerne, før fyldestationerne er der. Derfor skal der skubbes på - gerne fra politikerne.
Det er forholdsvise dyrt at etablere en gas-fyldestation, fordi gassen skal påfyldes under tryk. Det kræver en stor kompressor.
- Et anden problem er gasprisen. Den skal være lidt lavere end diesel, fordi en gasbil er lidt dyrere at købe end en dieselbil.
- Et tredje problem er registreringsafgiften og den grønne ejerafgift. Her er gasbilen i dag dyrere i afgifter end både benzin- go dieselbiler. Her kunne politikerne godt vise et initiativ.
Forsøg på COP 15
På varebilssiden kan Mercedes tilbyde Sprinteren på gas. Som personbil kan E og B-Klassen fås med gas. Det samme kan bybusserne og lastbilen Econic.
Sprinteren er populær Sverige med gas. Den har også været benyttet i Danmark under COP 15 klimatopmødet.
- De delegerede blev kørt til og fra Bella Centret i gasbiler fra Mercedes. Vi havde til lejligheden fået fat i en mobil fyldestation. Desværre blev det ikke fulgt op efter topmødet. Det havde været en god anledning til lidt politisk støtte, slutter Søren Christensen.
Mercedes havde for nogle år siden et samarbejde med DONG Energy om gasbiler, men de er nu kun interesseret i el-bilen. Dette samarbejde er nu blevet erstattet med det tyske energiselskab EON; men man venter stadig på initiativ fra de danske politikere, så man kan komme ud af den fastlåste situation.