Kort om varebiler
Kort nyt fra varevognsbranchen.
Bott Danmark, der siden 1972 har solgt værksteds- og varebilsindretninger fra Bott, har solgt en andel af firmaet til Bott GmbH i Tyskland. Salget medfører ikke ændringer i hverdagen hos Bott Danmark. Direktør Jesper Karutwald sidder stadig på en betydelig ejerandel i virksomheden. Medarbejderne og den daglige ledelse fortsætter som hidtil med base i Middelfart.
Ny version af Londons taxi
Nissan har netop præsenteret en ny udgave af Londons sorte taxaer for London Taxi Drivers Association. Den nye model er baseret på Nissans MPV NV200. Som London taxi vil den være mere effektiv og miljøvenlig end de nuværende sorte taxaer. Samtidig er den mere komfortabel, rummelig og bekvem for alle personerne i bilen. Den vil også kunne bruges af handikappede personer. Nissan har også en el-drevet e-NV200-prototype af London taxaen klar til test i 2013.
Vito også som London taxi
Mercedes-Benz varebil, Vito, er blevet solgt som taxi i Storbritannien siden juni 2008. Nu kommer Vito Taxi 113CDI med den sofistikerede Low Speed Manoeuvrability system (LSM), som muliggør baghjulsstyring og en venderadius på kun 7,62 meter. Bilen har standardudstyr som klimaanlæg for fører og passagerer, ParkTronic parkerings-sensorer, elektriske trin og elektrisk åbning og lukning af døre. Se mere på www.vitotaxi.co.uk
Hvad er der blevet af den sorte taxa?
Det er ikke alle briter, som hilser de nye London taxier velkomne. En af de største kritikere er journalist Harry de Quetteville fra The Daily Telegraphe. Siden de første Vitoer vandt indpas i Londons bybillede i 2010, har han jævnligt skrevet sin mening om de nye taxier.
Sammen lignet med den gamle TX1 er der ingen markant kølergrill i Vitoen. Ingen venlige, runde forlygter, ingen beroligende motor prutten. Der er elektriske skydedøre, ingen tilfredsstillende "dunk", når døren smækker.
Klar til årets varebil
Motorjournalisternes Klub, MKD, er ved at gøre klar til en af årets helt store begivenheder - kårigen af årets varebil i Danmark. Indtil videre ligger det fast, at kåringen vil finde sted over to-tre dage i november, og at det formentlig kommer til at foregå på Lolland-Falster. Endnu er det ikke besluttet, hvilke modeller, der kommer til at dyste. Kravet er, at der er tale om nyheder - og helst nyheder, der angår drivlinen, siger journalist Carsten Teiner, der er formand for varebiler i MKD.