23948sdkhjf

Obligatorisk vejning af containere til søs

Danmark presser på for obligatorisk vejning af fyldte containere, inden de lastes ombord på skibe.
Det danske pres foregår blandt andet i møderne i den internationale martitime organisation IMO, hvor der netop har været holdt møde i underkomiteen for farligt gods, faste laster og containere.

De væsentligste emner på mødet var tiltag med henblik på tab af containere (til søs), sikkerhedstræning i adgang til lukkede rum og udarbejdelse af retningslinjer for faste bulklaster. Der har på det seneste været en række ulykker med tab af containere og kollaps i containerstakke. På mødet havde Danmark sammen med en række andre lande og industriinteresser fremsendt forslag om obligatorisk vejning af fyldte containere.

Målet er at sikre en bedre overensstemmelse mellem de vægtoplysninger, som afskiber oplyser i fragtdokumenterne, og de faktiske forhold.

Forslaget fik en god modtagelse, omend der også blev tilkendegivet bekymring om den rent praktiske gennemførelse, herunder tilvejebringelse af de fornødne vejefaciliteter, ikke mindst i mindre udviklede dele af verden.

Enighed i arbejdsgruppe

En arbejdsgruppe blev nedsat, og her blev man enig om et forslag til om obligatorisk vejning af alle (lastede) containere.

Ifølge forslaget skulle containerens vægt fastlægges ved:

* enten at veje hele den lastede container

* eller at veje de enkelte enheder, som blev lastet i containeren for herefter at tillægge containerens nettovægt (den akkumulerede vægt).

Arbejdet ikke færdiggjort

Af tidsmæssige årsager fik arbejdsgruppen ikke færdiggjort den tilknyttede vejledning, som nærmere skulle fastlægge retningslinjer for

* godkendelse af vejefaciliteter og

* godkendelse af systemer til fastlæggelse af den akkumulerede vægt af en container.

Ved den efterfølgende forelæggelse for den samlede underkomité var der derfor lande, der fandt, at forslaget fra arbejdsgruppen var for komplekst. Uden den tilknyttede vejledning fandt disse lande det derfor for tidligt at fremsende forslaget til videre behandling i den maritime sikkerhedskomité.

Underkomitéen besluttede derfor at nedsætte en korrespondancegruppe, som frem til næste møde i underkomitéen skal arbejde videre med forslaget og den tilknyttede vejledning.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11