Ystad Havn satser på landstrøm
Den 14. september i år åbner Ystad Havn sit funklende nye anlæg for landstrøm. Denne såkaldte High Voltage Shore Connection gør det muligt for skibene at bruge strøm fra land under opholdet i ystad.
For skibenes vedkommende indebær tilpasningen til landstrøm en investering i blandt andet transformatorer, som løber og i fem millioner kroner pr. fartøj.
Satsningen betyder, at Ystad Havn fra og med efteråret 2012 får fire kajpladser, hvor færgerne - der anløber Ystad - kan koble sig op på el-nettet via en såkaldt High Voltage Shore Connection (HVSC).
Dette vil reducere både støj og emissioner fra de dieselmotorer, der ellers ville forsyne skibene med elektrisk strøm i havn.
Anlægget er designet til at levere omkring 5 megawatt i en spænding på 11.000 volt. Det svarer til elektricitetsbehovet for landsby på omkring 500 parcelhuse - eller outputtet fra to vindmøller.
En unik egenskab ved anlægget er, at det er i stand til at klare både 50 og 60 Hz spænding, hvilket betyder, at rederierne ikke behøver at investere i frekvenstransformere, når de skal tilpasse deres skibe til el.
Sveriges tredje største
Med sin strategiske beliggenhed på den svenske kyst spiller Ystad Havn en vigtig rolle i transportbranchen og som leverandør til den svenske økonomi. Som en af de største færgehavne i Sverige har Ystad forbindelse til Bornholm og Polen og videre ud i Europa. Færgerne har været et adelsmærke for byen siden 1940erne, hvor rutefarten til Bornholm startede. På ruterne Ystad-Rønne og Ystad-Swinoujscie har passager- og godstrafikken været i stabil vækst siden begyndelsen.
På trods af den globale recession var 2011 endnu et godt år for havnen med stigninger i antallet af lastbiler, busser, biler og passagerer. Total håndterer havnen 3 millioner ton last og mere end 1,7 millioner passagerer. I alt 900.000 køretøjer passerer igennem.
Beregnet på antallet af passagerer er Ystad Sveriges tredjestørste efter Helsingborg og Stockholm.