23948sdkhjf

Ønske om EU-standard for modulvogntog

En EU-standard for modulvogntog kunne være et kompromis mellem den tyske model på 40 ton og den skandinaviske på 60 ton.
Det tyske forsøg med modulvogntog afdækker behovet for en fælles EU-standard, så nationale særkrav ikke stopper de lange lastbiler ved grænsen. Det er der en fælles forståelse for i EU - også hos den danske transportminister.

- Det er uholdbart med forskellige standarder i forskellige lande, siger Henrik Dam Kristensen (S).

- Vi skulle på et eller andet tidspunkt komme fra forsøg til en varig aftale om modulvogntog i Danmark med ens tekniske krav og vægtgrænser i hele Europa

Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen vil kæde ens standarder for modulvogntog sammen med TEN-T netværket, som udgør de primære transportkorridorer i Europa.

- Selvfølgelig skal man på det overordnede vejnet køre med modulvogntog, og i den forbindelse kunne man sagtens definere en europæisk standard, siger han.

- Min vision er, om 10 år kan man køre med modulvogntog på Europas overordnede vejnet inklusiv den jyske korridor fra grænsen til Hirtshals og Frederikshavn.

Hæv tysk vægtgrænse

En EU-standard for 25,25 meter lange vogntog skal være et kompromis mellem den tyske letvægtsmodel på 40 ton og den skandinaviske på 60 ton.

Egentlig kunne man tage udgangspunkt i den tyske model. Henrik Dam Kristensen oplyser, at modulvogntog i gennemsnit fragter 35-40 ton herhjemme. Det antyder, at den tyske vægtgrænse burde være til at leve med.

- Man kunne måske hæve den tyske vægtgrænse for de 5- og 6-akslede køretøjer til for eksempel 42 ton. Der er masser af miljøgevinst at hente ved at tillade at fylde lidt mere på bilerne, siger kommunikationschef Nikolaj Stig Nielsen, ITD.

Tillad de tyske

Man kan også forestille sig, at den tyske model blev godkendt til kørsel i Danmark, så man havde to hovedtyper modulvogntog Den tyske model kunne endda køre på flere veje end den danske model, for Tyskland kræver samme venderadius som en traditionel lastbil og mere sikkerhedsudstyr.

- Hvis det kan påvises, at den tyske model er mere sikker, taler det for, at man kan brede modulvognsnettet endnu mere ud, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Uanset en fremtidig EU-standard for modulvogntog mener Venstres trafikordfører, at den danske model skal have lov at køre transit ned gennem Tyskland på autobahnen.

- Det er sund fornuft, at modulvogn godkendt i Danmark også kan køre til Holland.

Transportminister Henrik Dam Kristensen har ikke lyst til at bruge kræfter på at indgå en sådan transitaftale med andre lande.

- Det giver ikke rigtig mening, før folk forstår, at der er både økonomiske og miljømæssige fordele ved modulvogntog, siger han.

- På et tidspunkt, når det politiske klima er til det, skal vi se, om vi ikke kan lave en permanent ordning. Jeg ser sådan set hellere en generel EU-ordning. Jeg tør ikke svare om tidshorisont, slutter Henrik Dam Kristensen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093