Vi har sejret ad helvede til
Den navnkundige LO-boss Thomas Nielsens ord passer på dagens transportbranche, skriver Poul Rudolf i denne uges klumme.
Krisen har forstærket brugen af økonomisk sund fornuft, og den har bredt sig til alle dele af samfundet. I transportbranchen går køberne klart efter den billigste pris, hvis der er tale om standardtransporter. Hvordan prisen overenskomstmæssigt er skruet sammen har ingen forretningsmæssig interesse. Det er vognmandens problem.
Produktivitet
Forudsætningen for en konkurrencemæssig transportpris er øget produktivitet, men som flere har bemærket - bl.a. Claus Djørup i Transportmagasinet nr. 12 - findes det ord ikke i DTLs og 3Fs fyldige rapport om cabotagekørsel. Derimod er rapporten fyldt med skræmmebilleder om østeuropæiske chauffører, som kører til lavpris. Oven i købet for danske transportvirksomheder.
Helt naturligt kæmper de små vognmandsvirksomheder og de danske chauffører for deres eksistens. Fagligt og følelsesmæssigt er de på barrikaderne anført af ivrige organisationsfolk. Men når der skal købes fødevarer til familien, går i hvert fald deres ægtefæller efter de billigste tilbud, hvis kvaliteten ellers er i orden.
Budgettet skal holde
Kvinder og for så vidt også mænd - på indkøb spørger ikke efter fagforeningsbog. De har heller ikke den store interesse i timelønnen for at producere en flæskestreg eller en pose kartofler. De har et husholdningsbudget, som helst skal holdes.
Den navnkundige LO-formand Thomas Nielsen sagde i sin afskedsreplik helt tilbage i 1982, at "vi har sejret ad helvede til."
Allerede den gang var arbejdslønnen i Danmark presset af i lavprislande. Alligevel fik mange tilkæmpet sig solide lønninger for simple rutinefunktioner. Det gjaldt også i transportbranchen
Med arbejdsgivernes velsignelse fortsatte de gode tider indtil krisen i 2007-2008. Krisen kom pludseligt, og den gav nogle gevaldige udfordringen til de hidtidige spilleregler på transportmarkedet.
I virkelighedens verden har specielt østeuropæiske chauffører for længst overtaget mange af de standardjob, som tidligere blev udført at danske chauffører. Det høje danske lønniveau har haft sin pris, og kun superoptimister kan tro på, at de gode gamle dage i transportbranchen kommer tilbage.
Konkurrencen bliver hårdere og mere international. Heldigvis har mange danske transportvirksomheder evnet at bevare og udbygge markedsandele. Bl.a. ved at anvende chauffører, som ikke er omfattet af de dyre danske overenskomster. Og det kommer mange danske transportkøbere og dermed danske virksomheder til gode. Lave transportomkostninger er med til at skabe omsætning og arbejdspladser.
Virkelighedens verden er hård ved tilhængerne af den danske model. Ingen vil betale mere end højst nødvendigt for transport. Naturligvis skal DLT og 3F bevare optimismen, men det er altså svært at overbevise transportkøberne om, at de skal betale en overpris for få dansk chauffør bag rattet.