23948sdkhjf

Lille varebil fra Mercedes

Den længe ventede varebil Citan fra Mercedes-Benz er klar til premiere. I næste uge vises den frem på IAA-messen i Hannover. Til oktober kommer den til Danmark. I sidste uge prøvekørte Transportmagasinet den i København.
Mercedes-Benz får nu et nyt familiemedlem i sin flåde af varebiler. Med Citan tilføjer Mercedes-Benz en lille varebil til Sprinter og Vito. Hermed fuldendes sortimentet af varebiler, som nu spænder fra 1,8 ton til 7,5 ton totalvægt.

- Segment for de helt små varebiler er helt nyt for os. Derfor er vi meget spændte på, hvordan det kommer til at gå, siger Søren Christensen, salgschef for varebiler i Mercedes-Benz Danmark.

- Flere af vores kunder i de større segmenter har længe efterspurgt en lille varebil. Nu behøver de ikke vælge et andet mærke. De kan få en Mercedes.

- Ellers skal vi til at dyrke en helt ny kundegruppe. Der er en masse små erhvervsdrivende, som kun kører i disse små biler. Dem skal vi have fat i nu.

Med tre længder, fire motor-alternativer, en lasteevne op til 800 kg og et varerum på op til 3,8 kubikmeter kan Citan’en imødekomme en lang række transportbehov for håndværkere, handlende og budfirmaer.

Citan fås i tre længder, tre modelvarianter og flere forskellige dør-varianter. Ikke alle varianter bliver lige populære i Danmark på grund af afgiftsreglerne, men grundlaget er en kassevogn i tre længder:

Ÿ 3,94 m: kompakt.

Ÿ 4,32 m: lang.

Ÿ 4,71 m: ekstra lang.

Varerummet for de tre modeller er henholdsvis 1,36 m, 1,75 m og 2,13 m langt, mens de tilsvarende volumener er 2,4 m3, 3,1 m3 og 3.8 m3. Nyttelasten er henholdsvis 500, 650 og 800 kg.

- Vi kommer til at have alle modeller på prislisten, også nogle af de modeller som på grund af afgiftssystemet bliver forholdsvis dyre, forklarer Lars van het Erve, informationschef hos Mercedes.

- Til at starte med kommer de to motorvarianter 108 og 109. Det er de to, som vi forventer os mest af, formodentligt med en overvægt af 109 i den lange version.

- Modellen med den største dieselmotor, 111, og benzin-versionen, 112, følger senere.

Motorer

Mercedes-Benz’ turbodiesel OM 607 bruges i Citan’en. Den fås i tre versioner:

Ÿ 108 CDI, 55 kW (75 hk), drejningsmoment 180 Nm.

Ÿ 109 CDI, 66 kW (90 hk), drejningsmoment 200 Nm.

Ÿ 111 CDI, 81 kW (110 hk), drejningsmoment 240 Nm.

Serien kompletteres af en turboladet benzinmotor, Citan 112, 84 kW (114 hk), med et drejningsmoment på 190 Nm. Den bliver først tilgængelig i sommeren 2013.

Renault-platform

Selv om Mercedes-folkene ikke reklamerede med det, lagde de heller ikke skjul på, at Citan er blevet til i et samarbejde med Renault. Modellen er faktisk det første resultat af alliancen, som blev dannet i 2010 af Daimler, Renault og Nissan. Citan bliver produceret på Renaults fabrik i Maubeuge, Frankrig, hvor man også samler Renault Kangoo.

Om Citan indeholder mere Renault og mindre Mercedes vil nok kun kunne afsløres ved en sammenlignende test; men mon ikke mange godt kan lide, at der er en stor stjerne på køleren!

Under alle omstændigheder forsikrer Mercedes-folkene, at bilen er gennemsyret af Mercedes-kvalitet.

Karrosseriet er fuldt galvaniseret, og forud for lakeringen er karrosseriet belagt med en katodisk primer. Hjulkasserne er fremstillet af plast, så de forbedrer beskyttelsen mod korrosion. Det samme gør voksbeskyttelse i hulrummene og PVC-fugemasse.

- Hver eneste Citan bliver kvalitetskontrolleret og godkendt af Mercedes-personale på fabrikken i Frankrig, lyder forsikringen.

Designet

Det udvendige design signalerer klart Mercedes. Forenden ligner den nyeste A-klasse med den pilformede kølerhjelm og de klart definerede kanter, forskærmen og kofangeren med det integrerede kørelys.

Mercedes-signalet ses også i det selvsikre kølergitter med sine tre sporty finner og den forkromede stjerne i midten.

Den indvendige indretning er måske mere Renault i stilen, selv om det første man får øje på, er den store stjerne midt på rattet.

På alle modeller består instrumentpanelet af et speedometer, en omdrejningstæller og displays til kølervæsketemperatur og brændstofniveau. En lampe viser status for dørene.

Kilometertælleren sidder i den nederste del af speedometeret. Afhængig af det installerede udstyr, er oplysninger fra tripcomputeren også vist her. Det omfatter brændstofforbrug, aktuel distance og resterende strækning.

Ellers tager kabinens indretning højde for, at dette er en arbejdsplads. Her skal der arbejdes - og gerne i årevis. Materialerne kan tåle, at man sætter sig ind i bilen med beskidte bukser og træsko. Sæder og gulv er lette at rengøre.

Sikkerhed

Sikkerhedsmæssigt byder den nye Citan på:

Ÿ Adaptive ESP, et elektronisk stabilitetssystem, der tager højde for vægten på bilens gods.

Ÿ ABS

Ÿ op til 6 airbags

Ÿ elektronisk styring af bremsekraften

Ÿ Vehicle Dynamic Control, et system der regulerer over- og understyring.

Brændstof og CO2

Med et forbrug op til 23,3 km/l og CO2-udslip ned til 112 g. CO2 pr. km har den nye Citan det laveste brændstofforbrug i sin klasse og lader dermed intet tilbage at ønske, hvad angår energieffektivitet og kørselsøkonomi.

Priserne for den nye Citan starter på 122.995 kroner for den mindste Citan, 108 CDI. Hos Mercedes-Benz Finans kan man få bilen fra 1.795 kroner i månedlig ydelse.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078