23948sdkhjf

Porte til hurtig udrykning

Blot 16 sekunder tager det portene at åbne for Falcks køretøjer på Danmarks største beredskabsstation.
Høj hastighed var bare et ét af kravene til Hörmanns seneste leverance af 33 ledhejseporte til Falcks redningsstation i Esbjerg, som allerede er taget i brug. Andre krav var holdbarhed og sikkerhed. Ordren lød på:

Ÿ 18 industriporte i stor størrelse til garagen med brandbiler.

Ÿ 2 porte til vaskehallen.

Ÿ 11 porte til garagen med mindre udrykningskøretøjer, herunder ambulancer.

- Leverancen er et godt eksempel på industriporte, der på samme tid er solide og sikre, men også letløbende og elegante, fortæller Lars Mikkelsen, konsulent hos Hörmann Danmark.

- Portene er desuden forsynet med topmoderne portteknik, der flere steder er tilkoblet Falcks eget alarmsystem - uden brug af dyre specialløsninger.

Spørger man en af stationens udrykningsledere, Leif Erichsen, så letter portene arbejdsgange for mandskabet, både når udrykningskøretøjerne skal klargøres, og når de skal rykke hurtigt ud.

- Det er vigtigt, at portene åbner hurtigt, da vi kun har 60 sekunder til at komme ud af porten, siger Leif Erichsen.

- I det nye byggeri er elektronikken i portens styringer med til at minimere ventetiden. Når vi modtager et alarmopkald, sendes et signal fra vagtcentralens computer direkte ud til portens styring, der automatisk åbner porten. Dermed kører bilerne hurtigt ud af garagen.

- Når bilerne skal klargøres kan mandskabet åbne porten i vaskehallen fra bilen via en fjernbetjening, uden at de behøver stige ud af bilen.

Minimalt varmetab

Et andet krav til Hörmann var ledhejseporte med mange ruder, som sikrer et godt udsyn og lyse arbejdsforhold i garagen. Porte med ruder kan ofte være kilde til varmetab. Derfor er SPU-ledhejseportene på Falcks beredsskabsstation i Esbjerg fremstillet med høj varmeisolering. Ruderne er 3-lags med en særlig ridsefast Duratec-belægning.

Duratec-ruder har et mellemrum på 26 mm mellem ruderne, hvilket forbedrer varmeisoleringen, sammenlignet med traditionelle ruder, der har en midterafstand på 16 mm. En større afstand mellem ruderne giver plads til mere stillestående luft og dermed øget isoleringsevne.

Duratec-rudernes rammer er fremstillet af aluminiumsprofiler med indbygget kuldebro, der giver facaden et moderne udseende. Aluminiumsprofilerne bryder kuldebroen, der typisk opstår i rudekanten.

- Selv om der er mange ruder, er varmetabet – eller den såkaldte U-værdi – meget lavt for det samlede byggeri, slutter Lars Mikkelsen, som lige når at fortælle, at stationen i Esbjerg skal være foregangsprojekt for kommende Falck-byggerier.

Fakta om Station Esbjerg

Ÿ Danmarks største beredsskabsstation

Ÿ Bofællesskab mellem Falck og Esbjerg kommunes Brand og Redning

Ÿ 18.000 m² grund

Ÿ 6.400 m² under tag

Ÿ 60 køretøjer

Ÿ 125 fastansatte medarbejdere

Ÿ 65 deltidsansatte eller frivillige
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062