23948sdkhjf

Siim Kallas foreslår årligt bilsyn

EU-kommissionen vil skåne ordentlige varebiler ved synsrazziaer.
EU’s Transportkommissær Siim Kallas lægger op til en stramning af de periodiske bilsyn, der indfører étårige syn for varebiler og personbiler over seks år.

Blandt de nye elementer er risikobaserede synsrazziaer af biler under 3500 kg med tilhørende belønningssystem. Erhvervskøretøjer stilles en lempeligere behandling i udsigt ved vejsiden, hvis de har en god synshistorie.

Synspakken vil redde 1200 menneskeliv om året og give 36.000 færre færdselsulykker i hele EU, lyder den estiske kommissærs begrundelse for at fremrykke det tredje syn med et år. Det første syn foretages fortsat efter fire år, og det næste besøg i en synshal er to år senere. Den såkaldte 4-2-2-model strammes til 4-2-1.

Det typiske for EU-landene er 4-2-2 (som Danmark). Til sammenligning har Storbritannien, Østrig og Sverige 3-2-1, mens Tyskland og Finland har 3-2-2. Ungarn har 4-3-2-2.

Kontrol med km-tæller

Det store kraftspring er på den tekniske side. EU-kommissionen vil indføre standarder for testudstyr og testmetoder for bilkategorierne op til 3,5 ton, og de ligger formentlig på tysk niveau. Tillige stilles krav om uddannelse og kvalifikationer for at udføre bilsyn, der peger mod skabelsen af et europæisk synsmarked.

Kilometertællerens visning skrives ned ved hvert syn. Det er første skridt mod et senere forslag om et europæisk kontrolsystem af km-tællere, der skal imødegå manipulation ved handler med bl.a. importerede brugtvogne. Denne database – eller adgang til nationale databaser - vil tillige åbne for anerkendelse af synskontrolattester i hele EU.

Bilsynspakken er i høring hos medlemslandenes regeringer og parlamenter til 13. september. Derefter skal det behandles af de 27 medlemslande i ministerrådet og EU-parlamentet.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078