Bosch satser på lastbiler
Bosch sætter gang i nyt uddannelseskoncept. De frie lastvognsværksteder skal have mere viden, så de kan udføre de mere avancerede reparationer.
I dag leverer Bosch originale reservedele (OE) og testudstyr til de fleste bilmærker og dermed også til de autoriserede værksteder. Bosch er også storleverandør til de frie værksteder, og den del af forretningen har der været meget fokus på de senere år. Bosch ønsker, at de frie værksteder i højere grad skal være i stand til at tilbyde samme reparationer som de autoriserede værksteder. Specielt når det gælder de større og mere komplicerede reparationer som for eksempel inden for dieselteknik og indsprøjtningsteknologi har de frie værksteder haltet noget efter.
- Vi vil gerne gøre de frie værksteder bedre og mere konkurrencedygtige på netop dette punkt, siger Hans Godske og Henrik Hjuler.
- Kunderne skal være mere villige til at bruge de frie værksteder til de komplicerede opgaver. Det skal ikke kun være de autoriserede mærkeværksteder, som kan klare diesel og indsprøjtning. Det skal de frie værksteder også kunne. Her kommer Bosch ind i billedet med specialviden og et helt nyt uddannelseskoncept, som nu bliver rullet ud.
Samme muligheder
- I bund og grund handler det om at give værkstederne den fornødne viden, så de kan løse de samme opgaver, siger Hans Godske.
- De frie lastvognsværksteder er ofte bange for at give sig i kast med disse opgaver. De sender hellere kunderne til de autoriserede værksteder, hvis opgaven bliver for kompliceret. Det vil vi gerne lave om på. De frie værksteder kan få præcis de samme muligheder for at klare disse opgaver. De mangler bare viden - og måske også lidt selvtillid.
- Når først værkstederne har vist, at de kan klare det, skal kunderne nok komme, siger han og henviser til de erfaringer, Bosch har haft med samme koncept på personbilssektoren.
- I dag kan de frie personvognsværksteder tilbyde samme service og arbejde, som de autoriserede. Faktisk forventer kunderne i dag, at et værksted kan klare alle opgaver. Den samme udvikling vil ske på lastvognssiden.
Europart
Bosch handler ikke direkte med værkstederne, men typisk gennem grossister. Derfor er det i første omgang medarbejdere fra grossisterne, som skal have større viden om det udstyr, Bosch tilbyder.
- Vores uddannelse er et supplement til den viden, som værkstederne får andre steder fra som for eksempel på de tekniske skoler, gennem kurser og efteruddannelse.
- Den specialviden, vi har, vil vi give videre til værkstederne gennem de grossister, vi samarbejder med på det frie marked.
Den første grossist, som Bosch er gået i gang med, er Europart, som man netop i disse dage og uger klæder på med specialviden.
- Vi har de centrale personer fra Europart på kursus, hvor de i detaljer lærer om vores produkter. Bagefter skal de fejlsøge på lastbiler med vores testudstyr.
- Det er så meningen, at de skal give deres viden videre til de værksteder, som de samarbejder med.
Efterhånden som værkstederne får den nødvendige viden, bliver de certificerede til såkaldte Bosch Commercial Vehicle Værksteder. Det bliver slået op med skilte, så kunderne kan se, at værkstedet har den fornødne viden.
Hans Godske forventer at have ti sådanne i Danmark inden udgangen af 2012. Herefter vil det gå slag i slag med flere grossister og værksteder.
- Vi har ikke et endegyldigt mål om at nå et bestemt antal. Det handler om at have sådanne værksteder i hele landet, siger han.
- Det er en proces, som aldrig stopper. Autobranchen udvikler sig, og der kommer hele tiden ny viden. Derfor er undervisningen kommet for at blive.
Bosch har til formålet investeret i uddannelsescentre med alt nødvendigt undervisningsudstyr og værkstedsfaciliteter. De står til rådighed for kunderne og Boschs egne medarbejdere.
I Norge er Bosch startet op med TTI Truck & Trailer Industri i Norge, som i øvrigt også er partner med Europart.
Hele Europa
Ideen med at opgradere de frie værksteders viden er Bosch i færd med at indføre i hele Europa. Værkstederne skal have bedre kendskab til Boschs produkter, så de kan blive bedre til at servicere lastbilerne.
- Lastbilbranchen er helt speciel, siger Hans Godske.
- Vognmændene er så pressede, at lastbilerne helst skal køre hele tiden. Derfor kan værkstederne på det nærmeste kun få lov til at reparere lastbilerne, mens chaufføren holder hvil. Det er i hvert fald vigtigt, at nedetiden" bliver så kort som overhovedet muligt.
- Det stiller store krav til værkstederne. De skal finde fejlen med det samme og kunne udbedre den her og nu.
- Samme betingelser gælder også de vognmænd, der har eget værksted. Her skal mekanikerne også klædes bedre på. De har typisk biler af flere forskellige mærker. Her kommer vores testere i god anvendelse. Det handler om for værkstederne - at de skal holde bilen kørende for enhver pris. Og det vil vi gerne hjælpe til med - gennem uddannelse og viden, slutter Hans Godske.