Først fri bane 4. september
Usikkerhed om det svensk politis håndhævelse af vægtgrænsen på 40 ton. Den svenske regering har ændret reglerne tilbage til før den 25. juli, men hvornår ændrer politiet adfærd?
Man kunne tro, at normaliseringen indtræffer straks, men det skal man ikke satse på.
- Vi holder og til det sikre - 40 ton totalvægt til og med den 3. september, siger afdelingsleder Martin Bay, SCT Transport. Han var driftsleder på den første eller i hvert en af de første lastbiler, der 25. juli uventet blev offer for det svenske politisk håndhævelse af en dom, ingen havde hørt om.
DTL har ingen indikationer på, at det svenske politi eller en enkelt politibetjent ikke fortsætter med at håndhæve de 40 ton til sidste dag.
- Vi har ikke vished for, at en betjent ikke standser og giver en bøde til et 48 ton vogntog. Der er en risiko for at blive stoppet og få en bøde, læsse af eller vende om. DTL vil selvfølgelig forsøge at hjælpe sammen med vore svenske kolleger, hvis nogen kommer i klemme, men vi kan ikke garantere udfaldet, siger Ove Holm, som er DTLs erhvervspolitiske chef.
Han har ikke hørt, at Rikspolitistyrelsens brev fra 6. august til alle politikredse om 40 ton er trukket tilbage eller erstattet af en ny instruktion.
- Hvis det havde været Danmark, havde man selvfølgelig fået en klar besked om, at der ikke ville blive foretaget kontrol indtil 4. september. Den besked kan vi ikke vriste ud af dem, beklager Ove Holm.
I kraft 4. september
Den svenske brancheorganisation Svenske Åkeriföretag indskrænker sig til at konstatere, at bestemmelserne træder formelt i kraft 4. september.
Stivheden omkring den resterende periode med 40 ton står i skærende kontrast til den hurtighed, som den svenske minister og trafikstyrelsen fik ændret retstilstanden på opfordring fra bl.a. transportminister Henrik Dam Kristensen, Nordic Logistisc Association, International Road Transport og Svenska Åkeriföretag.
- Ændringen af trafikförordningen gør, at grænseoverskridende lastbiltransporter atter kan fungere på en økonomisk og miljømæssig holdbar måde, forsikrer infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.
Hendes indgreb består i en præcisering af det oprindelige formål, nemlig en lempelse for køretøjer med for korte akselafstande, der ellers opfylder EU-direktivet. Uden denne undtagelse ville EU-køretøjer ikke kunne køre i Sverige, som har regler om længere akselafstande på grund af højere vægtgrænser.
På hovedet
Byretten i Gøteborg og senere landsretten og i virkeligheden også anklageren vendte denne bestemmelse på hovedet og tolkede den som et forbud mod internationale transporter over 40 ton. Det skete i en rutinesag om overtrædelse af køre/hviletider i forbindelse med en transport af papirmasse til Frankrig.
Sveriges kortvarige grænse på 40 ton for internationale transporter ramte også modulvogntog, som ellers er en vogntype, som netop Sverige og Finland fik indføjet som en undtagelse i forhandlingerne om EU-medlemskab.
Den svenske tolkning rejste spørgsmålet, om lastbiler i transit over 40 ton også skulle stoppes i Danmark. Med den svenske lovpræcisering er den risiko forduftet.
Henrik Dam Kristensen beskrev konsekvenserne af en lavere vægtgrænse på denne måde:
- I visse situationer vil det være nødvendigt at omlade lasten fra de store vogntog til flere eller mindre køretøjer. Det kan gøre trafikken mindre flydende og have negative miljømæssige virkninger.
- Det har været en dyr fornøjelse for den danske transportbranche, og derfor er vi selvfølgelig glade for en lykkelig slutning på det, der bedst kan beskrives som en sommerfarce, erklærer chefkonsulent Rune Noack, DI Transport. Han roser både den danske trafikstyrelse og minister for at reagere hurtigt og effektivt.