Flydende naturgas mangler momentum
Havnens rolle som leverandør af LNG er tvivlsom og risikofyldt
Brug af flydende naturgas (LNG) kan være en løsning for nærskibsfarten, men udvikling kræver andre initiativer end lovgivning, lyder det fra Danske Havne, som henviser til dilemmaet om hønen og ægget.
Rederierne mener, at LNG-producenter skal komme med en løsning, før skibsejere investerer i ny teknologi.
Havne venter på rederier forud for investering i forsyningsanlæg.
Resultatet er, at alle parter sidder på hænderne og venter. EU forsøger at bryde ventetiden ved at åbne for tilskud til LNG-projekter. Så måske næste pulje af de såkaldte TEN-T midler vil føre til reelle investeringer, lyder forhåbningen fra Danske Havne.
Meget tyder på et mindre marked for LNG på den korte bane. Først og fremmest vil LNG blive benyttet til nærskibsfart i Nordsøen, Østersøen og den Engelske Kanal, fordi det er her restriktionerne er. Derfor er andre transportformer nødvendige for at skabe et reelt vækstmarked.
Ikke uden risiko
Når efterspørgslen af LNG vokser i transportsektoren, er der behov for hurtig udvikling af hele infrastrukturen for at sikre tilstrækkelige forsyninger til både store og små markeder.
For danske havne er transport og opbevaring af LNG et spørgsmål af afgørende betydning for at sikre danske markedsandele og attraktive vilkår for rederierne.
I en rapport om LNG som brændstof til skibe konkluderer Søfartsstyrelsen, at LNG kræver store investeringer med høj finansiel risiko for både offentlige myndigheder og private.
Der er behov for flere praktiske forsøg med opbevaring til lands og til vands. Faste anlæg på havnene er omkostningstunge. Et mindre anlæg kræver en investering på cirka 100 millioner kroner og tager 4-6 år at opføre.
Derfor tyder meget på, at en første løsning bliver mindre bunkerskibe. Svenske Viking Line har senest besluttet at benytte skib-til-skib optankning af deres kommende LNG færge.
LPG og LNG
Flydende petroleumsgas (LPG) er kendt til brug i private hjem til gaskomfurer, i fysiktimen eller camping grejet.
Forskellen på LPG og LNG er temperaturen. LPG bliver flydende under tryk. LNG bliver flydende under nedfrysning. På trods af den kolde temperatur er LNG mere sikker end LPG, da det for eksempel slet ikke er brændbart i flydende form.
LNG er lettere end luft og vil fordampe op i atmosfæren ved læk. Der vil derfor ikke være de samme problemer, som kendes fra olieforurening.
Aarhus Havn deltager i et projekt med EU-tilskud med formålet at skabe en standard for sikker håndtering og opbevaring af LNG.
Sådan ser investeringsbehovet ud:
Mindre tankanlæg på 700 m3: 15 millioner euro.
Bunker tank anlæg på 50.000 m3: 137 millioner euro.
Større import-terminal: 69 millioner euro.
Læs mere:
www.danskehavne.dk
www.sofartsstyrelsen.dk
Kilde: Søfartsstyrelsen