23948sdkhjf

Minister i cabotagedebat med DTL

Regeringen fik ros af DTL's adm. direktør Erik Østergaard under en radiodebat med transportministeren om cabotage i fredags.
- Jeg vil godt medgive, at regeringen er trukket i arbejdstøjet, sagde Erik Østergaard, men han kunne godt tænke sig, at ministeren kommer "...lidt længere frem på spillepladen..." som han udtrykte det.

Henrik Dam Kristensen fremhævede, at det først er med den nye S-R-SF-regering, at der for alvor er taget fat på hele cabotageproblemet.

Begge var enige om, at den danske vognmandsbranche er under et voldsomt pres.

- Det er vigtigt, at regeringen klart melder EU, at man ikke ønsker yderligere liberalisering af cabotage-reglerne, pointerede Erik Østergaard.

Ingen debat om karenstid

Debatten mellem transportministeren og DTL-direktøren kom hurtigt ind på de syv dage, som en udenlandsk transportør må anvende til at udføre de tre lovlige cabotageture. DTL ønsker en såkaldt karenstid på syv dag, før den udenlandske transportør må komme tilbage til Danmark for at udføre tre cabotageture igen.

Transportministeren gled af og undgik behændigt at forholde sig til den sag.

Definition på international kørsel

Derimod var ministeren mere opsat på at få klarlagt definitionen af en international kørsel.

- Hvis vi skal komme efter misbruget, er det helt afgørende at få en ordentlig definition på international kørsel.

Karenstiden dukkede op flere gange i debatten, og hårdt presset af studieværten udtalte Henrik Dam Kristensen lettere kryptisk: "Jeg gider ikke en Pyrrhus sejr for blot at trække det hele tilbage igen."

Radiodebatten kan stadig høres på DR's hjemmeside: www.dr.dk/P1/p1debat
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063