EU er skyld i cabotageproblemer
DRs nyhedsudsendelse "21 Søndag" sendte et længere indslag om forholdene for de mange østeuropæiske chauffører, som udfører en stor del af den danske lastbiltransport. Det er EU's skyld, mener Enhedslisten.
- Forholdene for chaufførerne er kummerlige. Lønnen er på østeuropæisk niveau, og det rækker som bekendt ikke langt i Danmark. Vi skal måske 50 år tilbage for at finde lignende forhold.
Henning Hyllested mener, at chaufførerne holdes som en slags daglejere uden nogen form for garanti for indtjeningen.
Beskæmmende arbejdsgivere
- Forholdene truer med at undergrave hele vognmandserhvervet i Danmark og gøre tusindvis af danske chauffører arbejdsløse. Hele overenskomstsystemet, som er opbygget mellem 3F og arbejdsgiverorganisationerne på området, står foran sammenbrud, siger han videre.
- Det er i den forbindelse beskæmmende at se direktøren for den største arbejdsgiverorganisation, DI Transport, Michael Svane, forsvare de skandaløse forhold, som hans medlemmer tilbyder de østeuropæiske chauffører.
- Det er forhold, som ligger milevidt fra de overenskomster, Michael Svane selv er med til at indgå for danske chauffører.
EU er problemet
- Problemet er først og fremmest EU, fortsætter Henning Hyllested.
- EU's indre marked betyder, at vi har et ureguleret marked for arbejdstagere, der underbyder hinanden på jagt efter et job.
- Cabotageforordningen er ikke lavet af miljøhensyn og tomkørsel, som det blev påstået i sin tid. Det er lavet for at opnå det, vi nu ser: en hær af billig arbejdskraft.
- Det ville klæde de forenede EU-partier, herunder regeringen og transportministeren, at sige ærligt, at vi kun kan løse dette problem ved at tage et opgør med EU's forordning og politik på dette område, slutter Henning Hyllested.