Kattegatforbindelse sparer 44 milliarder
En fast forbindelse over Kattegat vil spare samfundet for 44 milliarder kroner. Den vil også give betydelig kortere rejsetid mellem Jylland og Sjælland.
Det viser en ny rapport, som Kattegatkomitéen har fået udarbejdet af konsulentfirmaet Rambøll. Rapporten er tænkt som en del af baggrundsmaterialet for de strategiske analyser af trafikken mellem landsdelene, som staten i øjeblikket arbejder på, og som skal være færdige i efteråret 2013.
Her er det meningen, at en fast Kattegatforbindelse skal undersøges grundigt med henblik på, at Folketinget kan træffe en principbeslutning om forbindelsen.
Trafik næsten fordoblet
Eftersom det er tanken at lade brugerne betale for en fast Kattegatforbindelse, er mængden af trafik på forbindelsen afgørende. Derfor lægger rapporten stor vægt på at beregne den kommende trafik mellem Øst- og Vestdanmark både med og uden en fast Kattegatforbindelse.
I dag passerer 28.700 biler dagligt Storebælt. Med en fast Kattegatforbindelse vil antallet i 2030 være steget til 46.400, som vil fordele sig nogenlunde ligeligt mellem Storebælt og Kattegat.
44 milliarder kroner sparet
Hvis der ikke bygges en Kattegatforbindelse, vil der indtil 2050 være behov for at investere 91 milliarder kroner i nye veje og jernbaner mellem København og Aarhus. Bygges Kattegatforbindelsen, vil dette beløb kun være 47 milliarder kroner. Der spares altså 44 milliarder kroner på udbygning af infrastrukturen, fordi Kattegatforbindelsen skal brugerfinansieres.