Der er langt til København
ITD har fået blod på tanden. DTL er ikke kun presset på medlemsfronten. De er også udsat for konkurrence på politisk indflydelse.
I Erfa-grupper og specialforeningerne er der opstået tvivl om behovet for også at være medlem af DTL. Antallet af den slags tvivlende medlemmer er stigende.
Formanden for Kran-Blok ERFA Frank Segall fra Esbjerg er en af dem, der har problemet på nærmeste hold. Flere af gruppens markante medlemmer er forsvundet til ITD, som til lejligheden har oprettet en netværksgruppe for særtransport. De ville gerne være blevet i Kran-Blok, hvis de ikke samtidig var tvunget til et medlemskab af DTL.
Frank Segall har dog ikke tænkt sig at opgive kampen for erfa-gruppens fremtid, selv om han er en af de, som stemte for en nedlæggelse af Ribe Amts Vognmandsforening. Hvor medlemmerne organisationsmæssigt vil finde sig til rette, er op til dem selv. Selv har Segall sikret sig med et dobbeltmedlemskab, da han fik et tilbud fra ITD om at indgå i udviklingen af en kvalitetsstyringsordning.
Mentalitet
For at forstå det sydvestjyske oprør er det nødvendigt at sætte sig ind i landsdelens tankegang. Det drejer sig ikke kun om økonomi, selv om den vejer tungt. I de sydvestjyske vognmænds verden betyder kulturen også meget. Man skal kunne tale samme vognmandsprog om faglige udfordringer. Ikke for mange overflødige dikkedarer.
Mentalt føler langt de fleste sydvestjyske vognmænd, at der er meget langt fra København til Esbjerg og Padborg. De har ikke meget til overs for "københavneri," som efter deres lidt bramfri opfattelse har noget at gøre med selvhøjtidelige embedsmænd i sort jakkesæt på bonede gulve. Folk som ikke evner at veje og forstå andres holdning til løsning af problemer.
Blod på tanden
Det er en grund til, at ITD vejrer morgenluft. Anført af den næsten altid slipseløse adm. direktør Jacob Chr. Nielsen ved folkene i Padborg godt, hvilke knapper, der skal trykkes på for at være attraktive for vognmændene. Som gode krejlere sørger de for at have de rigtige varer på hylderne til den rigtige pris. Flere af produkterne er endda gratis.
Det sydvestjyske transportoprør har givet ITD endnu mere blod på tanden. Foreløbig har brancheorganisationen ikke haft problemer med at erobrer nye territorier.
Vil indflydelse
Erhvervspolitisk er brancheorganisationen også blevet mere synlige.
Senest har ITD fået fælles kontor i København med Danske Busvognmænd. Dermed har brancheforeningen fået en fast, fremskudt post tæt på Christiansborg og de politiske beslutningsprocesser i Hovedstaden, som der står i pressemeddelelsen.
Det lyder nærmest som en tro på, at samarbejdet med busvognmændene vil øge den politiske indflydelse. Også i transportverdenen er alle er salige i deres tro.
En ny kranforening uden tilhørsforhold til arbejdsgiverforeningerne har også valgt at entrere med ITD om sekretariat og praktiske forhold. Huset i Padborg får stadigt flere nicher.