Fart på fælles system til betaling af vejafgifter
EU-kommissionen forsøger at sætte tempo på udviklingen af et fælles system til opkrævning af vejafgifter ved at true de sløve lande med sagsanlæg.
Reprimanden kommer fra EU-kommissionen i en rapport, som kort og godt konkluderer, at 8. oktober er en urealistisk skæringsdato for tunge køretøjer. Man er langtfra det mål, som blev sat i 2004 ved vedtagelsen af det tekniske system EETS (European Electronic Toll Service). Om to år skulle det omfatte alle biltyper.
Rapporten giver et billede af virksomheder og myndigheder, der ikke tager arbejdet alvorligt med at gøre det nemmere for vognmænd og chauffører at passere betalingsstationer.
Det handler om at samarbejde om de tekniske specifikationer, og ikke den politiske beslutning om indførelse af bompenge som sådan. Det er principperne omkring lovgivning, investeringer og faciliteter, der mangler.
Nogle fremskridt er der sket siden 2004.
* Der er udarbejdet vejledninger og normer, som myndigheder og fabrikanter kan benytte.
* Der er opbygget et register over afgiftsbelagt infrastruktur, som mulige leverandører kan udnytte.
* Endelig er der udarbejdet standarder for frekvenser både til korte afstande og til satellitkommunikation.
EU-kommissionen håber, at nogle lande vil slå sig sammen og udarbejde fælles systemer, der kan bruges i den grænsekrydsende trafik. EU-regulering tager nemlig fat, når to eller flere lande er involveret.
Betalingskaos
Lastbilchauffører og bilister har klaget over de mange forskellige elektroniske vejafgiftssystemer mellem landene, men også inden for samme medlemsstaterne, oplyser EU-kommissionen.
I dag skal en lastbilchauffør bruge mindst syv apparater for at køre fra Portugal til Slovakiet, hvis turen for eksempel går over Lyon, Milano, München og Wien.
Dette er i strid med visionen om problemfri mobilitet inden for et fælles transportområde.
Sloganet er "en lastbil, en UBO". Meningen er, at private selskaber kan levere udstyr gældende for alle bompenge- og vejafgiftssystemer i Europa, så vognmanden ikke behøver at kontrahere med hvert enkelt opkrævnings-selskab.
De betalingstekniske barrierer for lastbiler over 3,5 ton er blot en af flere barrierer, der står i vejen for et effektivt, smidigt og pålideligt transportsystem. Medlemslandenes protektionisme rammer også jernbanesektoren, påpeger EU-kommissionen.