Højt spil om politisk magt
Økonomisk har vognmændene samme egoistiske indstilling som langt de fleste danskere. De tænker mest på sig selv og deres tegnebog. I krisetider er et sparet kontingent til DTL og den lokale vognmands- eller specialforening tilsyneladende vigtigere end et fagligt og kollegialt sammenhold. Solidaritet er ikke det ord, der i praksis anvendes mest i danske vognmænds sprogbrug.
I DTL med tilhørende foreninger ses altid med frygt frem til den 1. juli, hvor årets udmeldelser registreres. Dagen giver normalt anledning til en del panderynker. I år vist lidt flere end normalt. Stort set alle steder stod menuen på færre medlemmer og dermed færre indtægter.
Hvis det ellers kan være en trøst for vognmandsorganisationerne, står de ikke alene med problemet. Både Folkekirken og fagforeningerne er udsat for en markant medlemsflugt. Tidligere så trofaste medlemmer er blevet troløse. Mange vognmænd mener, at de selv kan forhandle sig frem til lige så gode brændstofpriser og forsikringsaftaler som vognmandsorganisationerne.
Behøver ikke betale
De frafaldne har ofte svært ved at forholde sig til begrebet "politiske indflydelse", der ikke særligt definerbare, konkret eller målbart. Det er også en udbredt opfattelse, at de politiske resultater kommer helt af sig selv. Dem behøver man ikke at betale for. I 3F bliver den slags folk, som økonomisk kører på fribillet, kaldt "nasserøve".
Vognmændene ved godt, at DTL er inde i den politiske varme; men så holder kendskabet til den politiske indflydelse stort set også op. Hvad organisationen får forhindret af ubehageligheder for vognmandsbranchen er ikke tilgængeligt for offentligheden. Specielt fordi den form for politisk indflydelse oftest foregår på embedsmandsplan og bag lukkede døre.
Det er en kendt sag, at den, som skriver de første linjer i en tekst, stort set også sætter den efterfølgende dagsorden. Det gælder ikke kun i formandstaler, men også i lovforslag. Derfor er det så vigtigt, at en organisation er med helt fra starten i lovgivningsarbejdet.
DTLs erhvervspolitiske chef Ove Holm og hans kompetente folk kender alt til det politiske spil, når et lovforslag er under udarbejdelse. De udfører et usynligt kæmpearbejde for vognmændene, og det er ikke småpenge, som branchen på den konto er sluppet for at betale i afgifter.
Højt spil
Et så vigtigt arbejde koster naturligvis ressourcer. Dem råder DTL stadig over, selv om der bliver færre til at betale gildet. Beklageligvis må det noteres, at den for vognmændene så vigtige indsat ikke modsvares af vognmandsvaluta i form af indbetalt kontingent. DTL må bruge af formuen.
Det påstås, at man kan spares sig fattig. Det bliver i hvert dyrt for vognmændene, hvis politikerne ikke får et modspil med en vis medlemsmæssig tyngde, når rammerne for vognmændenes vilkår skal udformes. De frafaldne vognmænd spiller højt spil. En vognmandsbranche med stadigt færre medlemmer mister politiske indflydelse. Og det vil ramme både betalende medlemmer og gratister.