Nødråb skjult i DTL - analyse
DTL og Fagforbundet 3F udgiver en fælles rapport om cabotage og piratkørsel. Den viser, at branchen bløder. Det handler om branchens overlevelse.
Det er konklusionen i en fælles rapport fra DTL og fagforbundet 3F med titlen "Cabotagekørsel i Danmark en rapport om et samfundsproblem." Rapporten er udarbejdet af Advice A/S med hjælp af Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.
Hver ledig chauffør anslås at koste staten 266.000 kroner om året alene i tabte skatteindtægter og udgifter til dagpenge. Denne manglende indbetaling og disse udgifter er kraftigt stigende, fremgår det af rapportens statistikker:
* Beskæftigelsen i transportbranchen er faldet med knap 8.000 mennesker. Det svarer til 22 procent fra 2008 til 2010.
* Antallet af vognmandsfirmaer er faldet med 741 til 5.591 virksomheder fra 2007 til 2012. Det er et minus på 12 procent.
* Vognparken er formindsket med lidt over 5.700 lastbiler siden højdepunktet i 2008.
* I årets tre første måneder var der kun danske nummerplader på hver fjerde lastbil, der passerede grænsen.
To politiske krav
Adm. dir. Erik Østergaard, DTL, og gruppeformand Jan Villadsen, 3F, bruger rapporten som afsæt for to krav, som på forhånd har udbredt sympati på Christiansborg.
* For det første bør EUs regler fortolkes strammere, så tre ture på syv dage ikke betyder nye tre ture ved at krydse grænsen. Teknisk defineres forslaget som en karensperiode på syv dage, når den internationale transport er afsluttet.
Dette forslag har støtte hos flere partier i Folketinget, og transportminister Henrik Dam Kristensen har sat sit system til at kigge på definitionen.
* For det andet ønsker DTL og 3F, at Danmark allerede nu meddeler EU, at landet er imod en fuldstændig liberalisering af transportmarkeder om 18 måneder.
Dette krav er der bred opbakning til i Folketinget også hos Venstre og Liberal Alliance, som af respekt for branchens overlevelse mener, at tiden og forholdene ikke er til en yderligere liberalisering.
Mørketal
"Cabotagekørslen udgør ifølge tal fra Danmarks Statistik godt 4 procent af den nationale godstransport i Danmark. Selv om andelen er beskeden, er der alligevel tale om næsten en seksdobling af mængden fra 38 millioner tonkm i 1999 til 262,4 millioner tonkm i 2007," hedder det i rapporten.
Desuden mener rapportens forfattere, at de fire procent er sat alt for lavt. Statistik over cabotage bygger på indberetninger til EUs statistikkontor, Eurostat, og ikke på egentlige kørselsdata.
"For eksempel findes der ikke data fra Bulgarien og Kroatien. Desuden opfanger statistikken ikke de tilfælde, hvor et udenlandsk indregistreret firma med omfangsrig cabotagekørsel i Danmark af indlysende grunde undlader at rapportere fyldestgørende."
Der er to hovedårsager til stigningen i cabotagen.
* De østeuropæiske lande fik adgang til at køre cabotagekørsel i resten af EU i 2010.
* De danske lastbiler har udflaget kraftigt til Tyskland og forskellige østeuropæiske lande.
Rapporten nævner kun et konkret firma ved navn, som misbruger udenlandske lastbiler til en permanent opgave, nemlig sagen med tyske chauffører, der kørte sveller for Banedanmark. Det er en offentlig virksomhed!
Nedgangen i antallet af danske chaufførjob rammer ekstra hårdt. Cirka 40 procent af de ledige chauffører ender i langtidsledighed, påpeger arbejdsmarkedsprofessor Henning Jørgensen, Aalborg Universitet, i rapporten.
- De skal typisk igennem omskoling for at få et andet job. Enten kommer de i virksomhedspraktik eller også skal de i gang med en egentlig omskoling. Uddannelsesområdet er blevet beskåret væsentlig de seneste år. Derfor får langt færre et reelt et uddannelsestilbud, siger Henning Jørgensen.
Rapporter med forskelligt fokus
Nu har både ITD og DTL udsendt hver deres rapport om cabotagekørsel. Her sammenlignes de to rapporter.
DTL og 3Fs rapport kommer syv måneder efter ITDs rapport "Dansk vejgodstransport - et nøgleerhverv under pres", som var lavet af Copenhagen Economics. Nogle af tallene herfra indgår i DTL/3Fs analyse, men ellers er der store forskelle i den måde, problemerne anskues på.
Ved sammenligning af de to analyser springer det i øjnene, at ITD er tilhænger af fri cabotage, mens DTL og 3F ønsker stramninger.
ITD fokuserer på faldende produktivitet og konkurrence, det vil sige, at danske chaufførlønninger og skatter er for høje: Når lønnen stiger, er der mere international konkurrence på lastbiltransport. Derfor sker import og eksport i stadig mindre grad sker på danske lastbiler og med danske chauffører.
Ordet produktivitet eksisterer ikke i analysen bestilt af DTL og 3F, som ser miseren i en lempelig fortolkning af cabotage og misbrug.
Job forsvinder i lyntempo
DTL og 3F tager ITDs værste fremtidsfremskrivning til sig. Den taler om 8.-16.000 mistede job de næste 10 år.
Gennemføres den fulde liberalisering fra 2014, kan udviklingen gå meget stærkt. I den situation er det ikke urealistisk, at vi taber næsten alle vores danske arbejdspladser på få år", advarer DTL og 3F i deres rapport. Den er i øvrigt påtrykt sloganet "NEJ TAK til piratkørsel".