ITD svarer igen på cabotage-kritik
Det er ganske fornuftigt at have cabotage-begrænsninger, så længe den danske lovgivning om godskørsel er helt ude af trit med resten af Europa, skriver ITD's direktør Jacob Chr. Nielsen i dette indlæg.
Forklaringen er enkel: Vognmanden, der kører med danske biler, er bundet til et dansk regelsæt, der tvinger hans omkostninger i vejret og gør det svært at konkurrere med bilerne fra resten af Europa. De udenlandske biler er ikke underlagt samme begrænsende regler som de danske, og derfor vinder de i stigende grad ordrerne.
EU's cabotageregler gælder for alle biler på de europæiske veje. De sætter en grænse for, hvor mange indenrigsture udenlandske lastbiler må køre i et fremmed EU-land som for eksempel Danmark, før de igen skal krydse grænsen. Det er ganske fornuftigt at have disse begrænsninger i dag, mener vi i ITD.
Så længe den danske lovgivning om godskørsel er helt ude af trit med resten af Europa, går ITD ikke ind for friere cabotageregler. For det vil hurtigt betyde et endegyldigt farvel til dansk indregistrerede lastbiler på vejene. I stedet ønsker vi at gøre op med de danske regler, der sætter vores vognmænd tilbage i konkurrencen - og det haster!
Stærk tro på danske vognmænd
Når andre arbejder for, at danske vognmænd skal gennemføre et længere og mindre effektivt uddannelsesforløb end eksempelvis tyske, svenske og franske vognmænd, siger ITD fra.
Når virksomhedskontroller på køre-hvile-tid rammer danske vognmænd meget hårdere end vognmænd i resten af Europa, arbejder vi for mere konstruktive løsninger.
Når en dansk vognmand ved dansk lov forbydes at sænke lønnen med ti procent - til trods for at det sker i fuld enighed med medarbejderne og for at redde arbejdspladser - så stiller vi som de eneste i branchen krav om at få moderniseret de stive og gammeldags regler, der forhindrer vognmanden i at handle ansvarligt i forhold til sin virksomhed.
Vi har en stærk tro på den danske vognmand. Vi er stensikre på, at hvis vi giver danskeren de samme økonomisk frie og fleksible vilkår at køre under som alle andre, så vil han automatisk lægge sig helt frem i førerfeltet.
Dumt at stikke hovedet i busken
ITD er vi realister. EU's indre marked er et faktum, og fri cabotagekørsel kommer sandsynligvis til os en gang i fremtiden, uanset hvad ITD og andre nationale vognmandsorganisationer mener.
I dette lys nytter det ikke, at vi i den danske vognmandsbranche blot stikker hovedet i busken og kræver beskyttelse imod konkurrencen. Vores opgave er at presse på for få fjernet den danske lovgivning, der tvinger vores biler bagud i forhold til resten af EU-landene.
De danske vognmænd kan, hvis de får lov på frie og fair vilkår.
Det arbejder vi ud fra i ITD!