Højresvingsulykkens anatomi under lup
Der bliver stadig dræbt cyklister og fodgængere i meningsløse højresvingulykker. Hvorfor er de så vanskelige at undgå? Dansk Fodgænger Forbund har kikket under motorhjelmen, for at bidrage til at komme en løsning lidt nærmere.
-Det er utrolig trist, hver gang der omtales en ny højresvingsulykke, siger landsformand Mikael le Dous.
-Det virker så meningsløst, fordi ulykkerne sker jo ikke ved høj fart, og ofte i fuldt dagslys, så hvor ligger problemerne egentlig? Det giver vi her vores bud på, så det enkelte vejkryds kan tildeles point for, hvor udsat det er for højresvingsulykker.
Trafikkens karakter i krydset:
-Tæt trafik skaber et mere komplekst billede.
-Meget fremmed trafik, dvs. mange ikke-stedkendte chauffører, som prøver at finde vej.
-Stor andel af højresvingende køretøjer øger risikoen for højresvingsulykker.
-Mange ligeud-kørende cyklister eller fodgængere i krydset øger risikoen.
-Høj andel af meget store køretøjer øger risikoen for ulykker, som medfører døden.
Krydsets fysik og distraktorer:
-Distraktorer som fx pæn udsigt, butiksvinduer, reklameskilte, nudistlejr.
-Hvis vejen hælder nedad mod krydset, kører cyklisterne ud i krydset med høj fart.
Krydsets tekniske indretning:
-Komplekst signalapparat: Mange lamper og typer at fortolke i farten.
-Er der tilbagetrukket stoplinie? Også for ligeudkørende? Er også trafiklysene trukket tilbage?
-Er trafiklysets skiftefrekvens og sekvens gennemskuelig for alle trafikanter (hvornår og hvordan skifter lyset)?
-Er krydset tilstrækkelig oplyst til forholdene?
-Er opstribningen vedligeholdt og tydelig?
-Er der tilstrækkelig kontrol med trafiklysenes skiftefunktion (igangsætning, defekter, fejlprogrammering).
De lette trafikanters adfærd i krydset:
-Manglende respekt for vigepligt og rødt lys mudrer trafikbilledet og øger risikoen for ulykker.
-Kører cyklister imod færdselsretningen i krydset? Er der evt. dobbeltrettet cykelsti?
-Må cyklister dreje til højre for rødt lys?
-Kan fodgængere nå helt over vejen i én omgang eller fristes de til at gå over for rødt?
Et farligt eksempel:
Krydset Kongevejen-Flynderborgvej i Helsingør, hvor en stadig strøm af fremmede rejsende drejer til højre til Sverigesfærgerne, har rigtig mange af de nævnte faresignaler. Hvis alle de oplistede faresignaler giver ét farligheds-point hver, vil dette kryds opnå mindst 13 point, altså tæt på de maximale 17 point.
I efteråret 2011 blev en ældre cyklist dræbt i netop dette kryds af en højresvingende lastbil, og politiet mener, at cyklisten muligvis misforstod trafiksignalerne, siger fodgængerformand Mikael le Dous.