23948sdkhjf

Højresvingsulykkens anatomi under lup

Der bliver stadig dræbt cyklister og fodgængere i meningsløse højresvingulykker. Hvorfor er de så vanskelige at undgå? Dansk Fodgænger Forbund har kikket under motorhjelmen, for at bidrage til at komme en løsning lidt nærmere.
Trods stor og mangeartet indsats mod de frygtede og meningsløse højresvingsulykker, indtræffer de stadig i alt for høj grad. Både cyklister og fodgængere dræbes jævnligt, og det har fået Fodgængerforbundet til at grave dybt i jagten på de elementer, der bidrager til at ulykkerne sker.

-Det er utrolig trist, hver gang der omtales en ny højresvingsulykke, siger landsformand Mikael le Dous.

-Det virker så meningsløst, fordi ulykkerne sker jo ikke ved høj fart, og ofte i fuldt dagslys, så hvor ligger problemerne egentlig? Det giver vi her vores bud på, så det enkelte vejkryds kan tildeles point for, hvor udsat det er for højresvingsulykker.  

Trafikkens karakter i krydset:

-Tæt trafik skaber et mere komplekst billede.

-Meget fremmed trafik, dvs. mange ikke-stedkendte chauffører, som prøver at finde vej.

-Stor andel af højresvingende køretøjer øger risikoen for højresvingsulykker.

-Mange ligeud-kørende cyklister eller fodgængere i krydset øger risikoen.

-Høj andel af meget store køretøjer øger risikoen for ulykker, som medfører døden.

Krydsets fysik og distraktorer:

-Distraktorer som fx pæn udsigt, butiksvinduer, reklameskilte, nudistlejr.

-Hvis vejen hælder nedad mod krydset, kører cyklisterne ud i krydset med høj fart.

Krydsets tekniske indretning:

-Komplekst signalapparat: Mange lamper og typer at fortolke i farten.

-Er der tilbagetrukket stoplinie? Også for ligeudkørende? Er også trafiklysene trukket tilbage?

-Er trafiklysets skiftefrekvens og –sekvens gennemskuelig for alle trafikanter (hvornår og hvordan skifter lyset)?

-Er krydset tilstrækkelig oplyst til forholdene?

-Er opstribningen vedligeholdt og tydelig?

-Er der tilstrækkelig kontrol med trafiklysenes skiftefunktion (igangsætning, defekter, fejlprogrammering).

De lette trafikanters adfærd i krydset:

-Manglende respekt for vigepligt og rødt lys mudrer trafikbilledet og øger risikoen for ulykker.

-Kører cyklister imod færdselsretningen i krydset? Er der evt. dobbeltrettet cykelsti?

-Må cyklister dreje til højre for rødt lys?

-Kan fodgængere nå helt over vejen i én omgang – eller fristes de til at gå over for rødt?

Et farligt eksempel:

Krydset Kongevejen-Flynderborgvej i Helsingør, hvor en stadig strøm af fremmede rejsende drejer til højre til Sverigesfærgerne, har rigtig mange af de nævnte faresignaler. Hvis alle de oplistede faresignaler giver ét farligheds-point hver, vil dette kryds opnå mindst 13 point, altså tæt på de maximale 17 point.

I efteråret 2011 blev en ældre cyklist dræbt i netop dette kryds af en højresvingende lastbil, og politiet mener, at cyklisten muligvis misforstod trafiksignalerne, siger fodgængerformand Mikael le Dous.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078