Tyskland udvider Maut-nettet
1.000 km. ekstra landevej bliver omfattet af Maut-betaling fra august.
- Udvidelsen af Maut-nettet sker for at ramme de mange såkaldte Maut-flygtninge, der bruger landevejene langs motorvejene, forklarer Dr. Lars Eriksen fra DanRevision i Flensborg.
- Den tyske motorvejsafgift blev indført i 2005 og omfatter alle autobaner og flere firesporede veje. Fra august 2012 omfatter den yderligere 1.000 km flersporede veje og motortrafikveje.
- Det er hensigten, at gøre disse smuthuller så uattraktive, at lastbiltrafikken igen benytter autobanerne og ikke generer på landevejene langs motorvejen.
Udvidelse mindre end ønsket
- Oprindelig ønskede trafikministeren at udvide Maut-nettet med 2.000 km vej; men det kunne af tekniske grunde ikke lade sig gøre, fortsætter Lars Eriksen.
- Lastbilernes nuværende onbord-computere kunne ikke rumme en så stor udvidelse. Derfor blev den begrænset til 1.000 kr.
Den tyske stat regner med, at udvidelsen giver en ekstraindtægt på 100 millioner euro (cirka 750 millioner danske kroner) årligt.
Med Maut-udvidelsen imødekommer trafikministeren et stort ønske fra flere tyske kommuner, der ser muligheden for, at ekstraindtægten kan finansiere istandsættelse af vejnettet.
Maut i udbud
Tyskland er i øvrigt ved at gøre klar til at sende Maut-opkrævningen i udbud. En licitation forventes iværksat i 2015.
Betalingssystemet skal være åben for ny teknologi. Siden 2005 er opkrævningen foretaget af det tyske konsortium Toll Collect, som bruger mere end en tredjedel af indtægterne til administration.