Manglende invitation
Vognmændenes organisationer er uenige og er ved at bygge en kunstig mur mellem hinanden, skriver Transportmagasinets kommentator, Poul Rudolf, i denne klumme.
Hun mener, at vognmændene snart må være trætte af hanekamp og fjer i luften. Hun kunne med rette tilføje: trætte af foreningsbosser, som tror, de får magt og indflydelse ved at puste sig op.
Den aktuelle debat mellem vognmandsorganisationerne er ikke ligefrem befordrende for det samarbejde, som alle tilsyneladende så gerne vil. Tværtimod har den senere tids mundhuggeri skabt en kunstig stor afstand mellem de to hovedpersoner i vognmandskrigen - DTL og ITD. Begge vil det danske transporterhverv det bedste, men de er ikke enige om midlerne.
Tænker traditionelt
DTL er fortaler for at bevare de traditionelle regler med kollektive overenskomster og for at have ordnede forhold, selv om det medfører dyre danske lønomkostninger, som gør det svært at konkurrere. Foreningen forsøger at trække i nødbremsen for at skubbe den internationale virkelighed lidt længere ud i fremtiden.
DTL tror på, at snyd - hovedsageligt begået af udenlandske vognmænd - er en væsentlig årsag til, at der forsvinder så mange job i vognmandsbranchen.
DTL har oven i købet anvendt ITDs tal til at fortælle Ekstra Bladet, at der på få år er tabt tusindvis af jobs i dansk lastbiltransport netop på grund af snyd.
Svaret fra ITD er "rent tudefjæs". Årsagen til de mistede job er ikke de udenlandske chauffører og vognmænds aktiviteter i Danmark, men den internationale konkurrence, som bliver stadigt hårdere - også for danske vognmænd, der kører nationalt.
Parterne er ikke ligefrem enige om, hvordan danske vognmandsvirksomheder skal tilpasse sig udviklingen, som hver dag betyder færre danske lastbiler på danske veje. De er dog hver for sig overbeviste om, at de har den rigtige løsning på danske vognmænds fremtid.
God gammel skik
Det manglende samarbejde mellem de to organisationer bliver ikke bedre af, at de har skrottet den gode gamle skik med at invitere bosserne fra den anden forening til at deltage i sin egen forenings generalforsamling.
Aktuelt er ITD ikke inviteret til DTLs generalforsamling den 12. maj i Helsingør. DTL takkede også nej til at deltage i ITDs generalforsamling den 31. marts i Kolding. Man ønsker åbenbart at positionere sig med at opbygge en "organisationsmur" omkring sig. DTL-formanden deltog dog i generalforsamlingen fra sidelinjen - i sin egenskab af ITD-medlem.
Hvis formand Egeskovs samarbejdsinvitation til ITD, som han udsendte dagen før ITD-generalforsamlingen, er andet end tomme ord, må han vise sin handlekraft og invitere ITD's adm. direktør og nye formand til DTL's generalforsamling med efterfølgende middag og socialt samvær suppleret med god mad og vin, kaffe, cognac og diverse.
Mange fornuftige beslutninger er i tidens løb taget over et glas. Muligheden for dialog er i hvert fald til stede.
OBS - Imorgen
Læs Poul Rudolfs portræt af ITD direktør Jacob Chr. Nielsen i morgen her på Transportmagasinets hjemmeside.