Stop for lang arbejdstid
I denne "Krumme" harcellerer Poul Rudolf over EU's arbejdstidsregler, som nu bliver gennemført i Danmark.
Der er tale om en så markant begrænsning af de selvkørendes arbejdstid, at mange af de nuværende ca. 1.100 selvkørende risikerer at skulle finde sig et andet arbejde. For de fleste er det stort umuligt at drive vognmandsvirksomhed, hvis der sættes loft over det antal timer, der må arbejdes. En 48 timers arbejdsuge er helt urealistisk i den af transportbranchen.
Dér arbejder man, indtil man har udført den bestilte transportopgave.
Hvis de nye regler blev indført i bageribranchen, skal en selvstændig bager lukke sin butik, når brødet er bagt, hvis han ikke har mere arbejdstid til at sælge brødet.
Administrativ plage
Med de nye regler, som ventes at træde i kraft i løbet af foråret, pålægges transportbranchen endnu en administrativ plage. De selvkørende skal dokumentere, hvad de bruger deres arbejdstid til. De skal være klar til at indberette antal køretimer, tiden til kontorarbejde, frokostpause m.v.
Kontrollen er dog ikke nået så vidt, at den omfatter tidsforbrug til toiletbesøg. Men det bliver vel det næste.
Overtrædelser af 48-timers reglen straffes med bøde. Det må siges at være temmelig diskriminerende, da en chauffør ikke får bøde for at overtræde arbejdstidsdirektivet.
Endnu er der ingen afklaring af, hvordan kontrollen skal udføres i praksis og ikke mindst i hvilket omfang. Vil Trafikstyrelsen indkalde 100 virksomheder til kontrol en gang om året, eller skal kontrollen indgå som et led i virksomhedsbesøg. Måske overvejes en helt tredje mulighed.
Tåbeligt og dyrt
Vognmændene håber naturligvis på så enkle og så lidt belastende krav som muligt, og de har noget at have deres håb i. Det vil være tåbeligt at iværksætte et stort, dyrt og ressourcekrævende kontrolapparat for at finde ud af, om nogle få af de selvkørende arbejder en halv time for meget. Regeringen kan meget nemt risikere at komme til at stå med endnu en dårlig sag.
Det bliver i hvert fald svært at forklare, hvorfor selvstændige for første gang i verdenshistorien skal dikteres længden af deres arbejdstid. Det skulle da lige være chaufførerne i 3F, som føler, at de udsættes for en unfair konkurrence fra de selvkørende vognmænd. De mener, at en arbejdsuge på over 48 timer går ud over trafiksikkerheden.
De nye regler for de selvkørende har en klar pendant til EUs krav om, at fiskehandlere skal skilte med latinske navne på deres fisk. Også selv om de fleste kunder er tilfredse med danske navne. .
Der er ingen naturlig forklaring på det latinske navnepåbud. Måske kun at det lyder lidt smart. Til gengæld sættes der også i denne sag en masse unødig bureaukrati til verden, selv om politikerne altid påstår, at de arbejder for det modsatte.