23948sdkhjf

Ny storstrømsbro den rigtige løsning

Dansk Erhverv siger nej til discountløsninger og bakker op om en ny bro
Det har længe været kendt, at Storstrømsbroen ikke er rustet til de store mængder af trafik der kommer, når Femern forbindelsen åbner omkring 2020.

Derfor har Banedanmark, Vejdirektoratet og Sund & Bælt analyset mulighederne for en ny trafikløsning over Storstrømmen. En renovering af den gamle storstrømsbro er klart den billigste løsning, men også den mest kortsigtede, vurderer den netop offentgjorte analyse. Selvom det er den dyreste løsning, vil det derimod være det mest rentable for samfundet, at bygge en helt ny vej- og dobbeltsporet jernbanebro, lyder konklusionen.

Dén løsning får opbakning fra Dansk Erhverv.

- Når først man er gået i gang med så stort et projekt, så er man nødt til at gøre det ordentligt, siger politisk chefkonsulent i Dansk Erhverv Jesper Højte Stenbæk til transportmagasinet.dk.

- Vi anbefaler den dyreste løsning. Med åbne øjne. Vi er godt er klar over, at det bestemt ikke gør det nemmere at finde penge til de andre store infrastrukturprojekter, vi også bør lave i Danmark. Jeg tænker eksempelvis på en hærvejmotorvej, en havnetunnel i Købehavn, en forbindelse fra Helsingør til Helsingborg, elektrificering af jernbanenettet og for den sags skyld også en Kattegatbro. Men vi bliver nødt til at gøre det rigtigt, det kan ikke nytte med discountløsninger. Når vi taler om så vigtige forbindelser, så kan vi ikke have et svagt led i kæden

En fremtidssikring

I Dansk Erhverv ser man hele projektet som noget, der skal styrke erhvervslivet.

- Fordi det vil skabe bedre forbindelse ikke bare til Lolland Falster, det giver Øresundsregionen et boost og styrker hele integrationen i forhold til Sverige, som er vores næststørste samhandelspartner. Det knytter os bedre sammen med Tyskland, der er vores største samhandelspartner, og så videre ned i Østeuropas voksende markeder. Trods krisen er der enorme muligheder for stigende handel dér.

- Det her er også en fremtidssikring af vores økonomi, siger Jesper Højte Stenbæk til transportmagasinet. Tilgængelighed er vigtigt hvis man skal være et attraktivt marked også for etablering af andre virksomheder. Kigger man på et Europakort ligger Danmark altså sådan lidt i yderkanten, men sørger vi for gode forbindelser til det centrale Europa og de store markeder dér, så rykker vi tættere på centrum af Europa. Dét er godt for erhervslivet og dermed godt for samfundet, siger han.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08