Ingen fare for Femer
- EU-kommissionen bruger Femer-forbindelsen som forbillede for infrastrruktur projekter, siger Henrik Dam Kristensen.
Det skyldes nogle formuleringer i EU-kommissionens støttebetingelser.
- Jeg er meget fortrøstningsfuld med, at vores fornuftige måde at finansiere Femer også vil bestå muligheden for den støtte, som har været aftalt hele tiden, siger ministeren.
- Jeg har i øvrigt hørt folk tæt på Kommissionen bruge Femer som eksempel på en god måde at lave europæiske netværk, siger Henrik Dam Kristensen.
Klar til EU-støtte
Den faste Femer Bælt-forbindelse og jernbaneforbindelsen København-Hamborg er udpeget som projekter, som kommissionen agter at støtte finansielt 2014-20, der er EUs næste syvårige budgetperiode.
Femertunnelen indgår i transportkorridoren Stockholm-Hamborg. Den anden (jyske) korridor af europæisk interesse er Oslo-Hamborg.
Op til 50 pct. støtte
Desuden kan Danmark forvente op til 50 procent støtte til signalprogrammet med ERMTS til i alt en snes milliarder kroner, oplyser trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V).
- Det betyder, at vi kan frigøre nogle milliarder til andre gode formål eksempelvis elektrificering, siger han.
I det tyske parlament Forbundsdagen forsøger det postkommunistiske parti Die Linke et nyt stormløb mod den faste Femer-forbindelse.
Kræver undersøgelse
Partiet kræver på ny nye undersøgelser af de tyske landforbindelser og en genforhandling af den dansk-tyske traktat med henblik på en ophævelse.
Hvis en sådan genforhandling ikke lykkes, skal den tyske regering henvise al godstransport til Jyllandsruten, så ferieøen Fehmarn ikke plages af godstrafik.
Videre skal anlægsarbejdet foregå uden for turistsæsonen, mener partiet Die Linke.