Soldater på kursus hos Euromaster
Kursus i reparation og vedligehold af forskellige dæktyper giver hæren ekstra viden og nye færdigheder inden opbygning af egne dækcentre og udstationering af soldater i nogle af verdens brændpunkter.
Formålet har været at sikre, at soldaterne på forsvarets kommende dækcentre har en fælles referenceramme. Auto College Aalborg stod for planlægning og koordinering af kurset, mens Euromaster stod for at gennemføre selve træningen.
Soldaterne fra 3. vedligeholdelsesbataljon i Aalborg har været på kursus, og er nu godt rustet til at reparere og vedligeholde dæk ikke mindst, når de udsendes for at hjælpe deres kolleger i eksempelvis Afghanistan og Irak med materielvedligeholdelse.
Soldaterne fra vedligeholdelsesbataljonen havde selv dæk med, for forsvaret anvender langtfra standarddæk. Det stiller krav til kursusindholdet, som ifølge seniorsergent Henrik Pihl fra 3. vedligeholdelsesbataljon var helt i top. Samtidig roser han underviserne fra dækcentret i Horsens.
- Hvis jeg havde en virksomhed med så dygtige og fagligt stolte medarbejdere, ville jeg være stolt af dem, siger han.
- Deres engagement var meget smittende.
Bedre driftsøkonomi
Kurset indeholdt både teori og praksis, og blandt underviserne var der en medarbejder fra Michelin, som gav en grundig indføring i materialelære og forståelse af teknisk dokumentation.
Der var også en medarbejder fra Tip Top, som underviste i anvendelsen af forskellige reparationsmaterialer.
Øjenåbnere bød kurset også på i form af store besparelsesmuligheder.
- Vi havde mange forskellige reparationsmaterialer på lager, som vores medarbejdere ikke vidste, hvor og hvordan de skulle bruge, fortæller Henrik Pihl.
- En grundig gennemgang af materialerne gav overblik, så vi ikke bare pr. automatik køber nyt, men sørger for at bruge det, vi har på lager først. Kurset afslørede også besparelsespotentiale, blandt andet hidtil ukendte muligheder for at få specialdæk repareret. Selv huller så store som knytnæver kan nemlig repareres hos Euromaster, så dækkene bliver så gode som nye.
I stedet for at smide beskadigede dæk ud og købe nye kan der spares adskillige tusinde kroner ved at sende dem til reparation.
- Jeg talte faktisk med en af kursisterne, som ville hjem og hive nogle dæk op af containeren for at sende dem til reparation, fortæller seniorsergent Henrik Pihl.
- Der ligger mange driftsøkonomiske optimeringsmuligheder her, for der er tale om specielle og dyre dæk, som der sker et stort slid på.
Ifølge Henrik Pihl var kurset lærerigt for deltagerne, der for de flestes vedkommende ikke var uddannede mekanikere.
- Forløbet er målrettet ufaglærte, og de enkelte overskydende pladser blev så besat med faglært personel. Også de fik en masse med sig hjem ud over et deltagerbevis. Kurset var så udbytterigt, at forsvaret forventer at sende de næste 14 mand af sted i løbet af i år.