23948sdkhjf

Værkstedet er en god forretning

Værkstedet er en forretning i forretningen for P. K. Justesen. Det skal holde bilparken i tip-top stand, og så skal det hjælpe kolleger, der kører i stykker.
For en vognmandsvirksomhed af P. K. Justesens størrelse, er det afgørende, at man råder over et veludstyret og fleksibelt værksted. Vognparken skal holdes ved lige. Fejl skal udbedres. Og når en bil kører i stykker, skal man være på pletten, så den er klar til at køre igen dagen efter.

P. K. Justesen råder i dag over 40 biler og 100 trailere. Firmaet beskæftiger sig næsten udelukkende med kørsel for bygge- og anlægsbranchen. Distribution på byggepladser over hele landet er specialet.

Då firmaet i 1973 flyttede ud af midtbyen i Korsør, flyttede man til Lerbakken uden for byen. Der blev bygget et værksted, som efter daværende forhold var stort: 1.000 kvadratmeter og med hele to værkstedsbaner.

- Vi kom fra den brostensbelagte Kirkeplads, hvor der var indrettet garage og værksted i de gamle hestestalde. Det var ikke ideelt, siger Henrik Justesen.

Værkstedet blev udvidet i 1990’erne med en ekstra værkstedsbane og en vaskehal.

Man kan spørge, om det overhovedet betale sig for en vognmandsvirksomhed at have eget værksted?

- Ja, det kan, svarer Henrik Justesen.

- Vi kan reparere billigere, end de kan på de autoriserede værksteder. Vi reparerer jo til kostpris. Desuden er der den fordel, at vi selv bestemmer åbningstiden. Hvis en af vores biler går i stykker, er der altid en mekaniker, der kan blive lidt længere på arbejde eller møde lidt tidligere næste dag.

- Desuden har vi altid nogle køretøjer, der skal gøres klar til syn. Vi har cirka 150 køretøjer, som skal synes en gang om året. Alene det giver fast job til en svend og en lærling.

- Vi kører vores værksted som en virksomhed i virksomheden - som en non-profit enhed, der ikke skal give et overskud. Det skal helst lige gå i “nul".

Servicevogn

P. K. Justesens værksted råder også over en veludstyret servicevogn, der kan yde nødservice til egne biler rundt omkring i landet; men man rykker også gerne ud til andre biler i nød.

- Vi har aftaler med flere lastbilsforhandlere og leasing/udlejningsfirmaer om at repræsentere dem i Vestsjælland. Der er langt herud, hvis en af deres kunder har et “break down" på landevejen. Så kan de ringe til os, siger Henrik Justesen, som også forklarer, at man netop har udbygget servicevognen med mere udstyr og værktøj.

- Vi kan naturligvis skifte dæk, på landevejen, men vi har også udstyr med til at lave kranslanger.

- Lokale vognmænd hjælper vi også - både med servicebilen og her på værkstedet.

Fire på værkstedet

Netop nu er der fire mand fast på værkstedet. Udover værkføreren er der en svend og to chauffører, der begge er uddannede smede. Der er også en lærling, men han er på skole frem til april.

For værkfører Tonny Damgaard er det vigtigt, at have en elev knyttet til værkstedet.

- Vi føler, at vi har et ansvar til at uddanne nye folk til branchen, men det er også en arbejdskraft, som passer fornuftigt ind i de opgaver, der er på værkstedet. Specielt til de mindre opgaver, når der skal skrues, renses af og samles.

- Lærlingen får måske ikke lov til at skrue på bilerne lige med det samme, men det kommer han til i løbet af læretiden.

Eksterne kunder

Det er ingen hemmelighed, at der er stille i byggeriet om vinteren, mens der er fuld fart på om sommeren. Derfor går nogle af firmaets biler i “vinterhi", mens chaufførerne foretager andre aktiviteter - blandt andet her på værkstedet.

Der er også en del eksterne kunder, som benytter værkstedet blandt andet såkaldte strøgkunder, som kommer ved akut opståede nedbrud. Den morgen, Transportmagasinet var på besøg, var der besøg fra to lokale vognmænd med defekte hydraulikslanger.

- Nogle gange kommer vognmænd og chauffører forbi for at låne lidt værktøj til en reparation, som de gerne selv vil klare. Det får de så lov til. Denne hjælp til hinanden lever i bedste velgående blandt os vognmænd, selv om vi til daglig konkurrerer på livet løs.

Kun få mærker

P. K. Justesen kører primært med Volvo og MAN. Det har været sådan i mange år.

- Vi er tilfreds med bilerne og den service, vi får, siger Henrik Justesen.

- Vi ønsker ikke at sprede os alt for meget. Jo flere mærker man har, jo flere reservedele skal man holde styr på - og jo mere ekspertise skal vi have på værkstedet for at reparere de enkelte biler. Sidste sommer købte vi et par brugte Mercedes’er. Det var noget nyt, vi skulle prøve. Dem har vi været ganske tilfredse med.

Samme holdning gælder for trailerne. Jo færre forskellige mærker, man råder over, jo enklere bliver det. Gardintrailerne har man de seneste år købt hos Schmitz Cargobull. De seneste åbne trailere er købt hos Morten Tang i Randers.

- De åbne trailere, vi bruger, skal køre i kombination med nogle kranbiler. De kan ikke være i fuld længde, fordi kranen sidder bag førerhuset - og krantrækkeren har længere mål. Derfor skal de være på bestemte mål.

For P. K. Justesen betyder det noget, at man begrænser antallet af mærker. Jo flere mærker, des flere reservedele på lager, og jo mere ekspertise skal man have i at reparere de forskellige ting. Kan man holde det på så få mærker som muligt, kan man gøre det nemmere for mekanikerne og have færre reservedele på lager.

- Når man har nogle mærker, som man synes fungerer rigtig godt, så holder man fast i det, slutter Henrik Justesen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079