Mekanikeruddannelsen er også for digitale nørder
At blive mekaniker er en højteknologisk affære. Det har mekanikeruddannelsen på Selandia taget konsekvensen af og er nu gået online.
Det har mekanikeruddannelsen på Selandia i Slagelse nu taget konsekvensen af og gjort uddannelsen mere digital med touchskærme, online lærebøger og avancerede dataprogrammer.
- Touchskærmene på vores værksteder giver eleverne nemmere adgang til viden end
traditionel undervisning, forklarer Lasse Frederiksen, der er underviser på mekanikeruddannelsen på Selandia.
- De er ikke på samme måde afhængig af, at læreren har tid. Er de for eksempel i tvivl om, hvordan en bestemt bolt skal strammes, eller hvilke udsving en måling skal give, kan de selv slå det op eller se en video på vores interne system.
- Det gør både eleverne mere selvhjulpne og dygtigere til deres fag, siger Lasse Frederiksen.
Også programmerne til måling af data fra en motor, kan overføres direkte til touchskærmene og behandles og analyseres.
Digital fremmelighed
Eleverne er glade for den nye hjælpelærer" og den mere digitalt fokuserede undervisning. De oplever faktisk, at de på det elektroniske område kan mere end de ældre mestre, når de kommer ud på værkstederne.
- På værkstederne måler man næsten alt på bilen med samme computer, fortæller en af skolene elever, Peter Madsen, der netop har trukket eksamensspørgsmål til den afsluttende prøve på grundforløbet.
- Her på skolen bruger vi forskellige komponenter til at måle på forskellige motordele. Derfor får vi en dybere og mere præcis forståelse af, hvordan målingerne hænger sammen, hvad vi måler på og hvor fejlen sidder.
Imens viser Peter Madsen, hvordan man med et PicoScope Automotive kan undersøge om motorforbrændingen er optimal. Med et andet instrument måler han motorens temperatur, der registreres af en temperatursensor med NTC-modstand.
- Temperaturen har betydning for, hvor meget brændstof motoren skal bruge, siger Peter Madsen.
- En kold vinter-motor bruger mere brændstof end en varm.
Ikke kun for genier
Det er ikke kun computergenierne, der synes undervisning på touchskærme er et skridt i en positiv retning. Også elever, der har svært ved teoritung tavleundervisning, lærer mere af touchskærmene.
- Jeg lærer mere, når jeg får noget fortalt, end hvis jeg for eksempel skal skrive og læse
mig til det, fortæller Mads Just, der også er på grundforløbet på mekanikeruddannelsen.
- Derfor er jeg rigtig glad for at se videoer, hvor jeg kan gøre tingene efter.
- For mit vedkommende gør skærme på værkstedet arbejdet hurtigere, fordi jeg kan tjekke data både på video og i lærebøger med det samme. Vi har alt ved hånden - og så er det godt med lidt afveksling til traditionel undervisning, særligt hvis man er elektroniknørd, som jeg er, fortæller Peter Madsen.
Digitale opgaver
Udover hverdagens svar på spørgsmål er også opgaveafleveringerne blevet digitale. For eksempel er det tilladt for eleverne at sætte både video og billeder ind i deres opgaver, når de skal illustrere et svar.
- Alle opgaver afleveres elektronisk, og derfor er det oplagt, at eleverne også bruger videoer og billeder med supplerende tekst i deres afleveringer, siger Lasse Frederiksen.
Selandia i Slagelse er et af Danmarks største erhvervsskolecentre. Mere end 430 ansatte sørger for, at over 15.000 elever og kursister hvert år tager en uddannelse på Selandia.
- Vi skal gennem vores læringsforløb skabe hele mennesker, der kommer arbejdsmarkedets skiftende krav i møde, siger Lasse Frederiksen..
- Derfor arbejder vi tæt sammen med det lokale og regionale erhvervsliv, arbejdsgivere og faglige organisationer, slutter han.