23948sdkhjf

Vognmænds planlægning ødelægges

Vognmandsbranchen protesterer over forslaget om uanmeldt kontrolsyn hos vognmanden, men glæder sig over flere vejkontroller
Vognmænd risikerer at få spoleret kørselsplanlægningen på grund af en synsrazzia på firmaadressen. Det mener transportbranchens organisationer DTL og ITD om det forslag til ny lov om bilsyn, som transportminister Henrik Dam Kristensen har fremsat.

Trafikstyrelsen får hjemmel til uanmeldte kontrolsyn af erhvervskøretøjer på virksomhedsarealer. Det uvarslede besøg uden retskendelse kan ske op til fire uger efter et syn eller omsyn.

Både ITD og DTL har protesteret i høringensfasen, inden lovforslaget blev fremsat i Folketinget.

De mener, at lovforslaget er et anslag mod almindelige principper for retssikkerhed og myndighedskontrol.

- Der er et uberettiget tvangsindgreb, der indføres "uden for strafferetsplejen og uden forudgående retskendelse, som ITD formulerer det.

- I forhold til undersøgelsens formål, sagens betydning og den krænkelse og ulempe, som undersøgelsen må antages at forvolde, vil indgrebet efter vores opfattelse være uforholdsmæssigt stort. Retsplejens intentioner om anvendelse af det mindst indgribende middel synes simpelt hen tilsidesat, skriver ITD.

Bør ske samme dag

DTL betvivler, at der vil kunne opnås en målbar og præventiv effekt i forhold til de nuværende muligheder, som Trafikstyrelsen har for kontrolsyn.

- Det anses for unødigt forstyrrende og indgribende, at vognmanden/virksomheden skal stille sine arealer og køretøjer til rådighed for kontrolsyn, erklærer chefkonsulent Frank Davidsen, DTL.

- I stedet kunne Trafikstyrelsen følge et køretøj fra synshallen til hjemadressen, foreslår han. Det vil give sikkerhed for, at konstaterede fejl ved kontrolsynet også var til stede under det netop foretagne syn eller omsyn. Det kan man jo ikke sige fire uger senere. Synslovens formål ændres radikalt, påpeger chefkonsulent Jørn-Henrik Carstens, ITD.

- Fra at være en lov om regler for syn bliver der tale om en lov om til stadighed at holde køretøjer i lovlig stand. Det er imidlertid noget, der allerede hører under færdselslovens § 77, der giver politiet ret til at standse og undersøge et køretøj for mangler og fejl.

Flere kontroller

Branchen roser derimod muligheden for at foretage flere vejkantskontroller.

- Trafikstyrelsens deltagelse ved politiets vejkontroller styrker indsatsen både med hensyn til faglighed og effektivitet, lyder det fra ITD.

- På den måde vil vejkantkontrollerne opleves som professionelle og gennemføres hurtigt og effektivt. Vi er også tilfredse med, at der også er indgået et tættere samarbejde omkring de såkaldte multikontroller.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08