Danmark først med store dieselskibe
Verdens første oceangående dieseldrevne skib, det danske M/S Selandia, fejrer 100 års jubilæum den 17. februar 2012.
M/S Selandia blev bygget i København af B&W (det nuværende MAN Diesel & Turbo) og blev den 17. februar 1912 overdraget til ØK, som skulle bruge skibet på ruten København-Bangkok.
Selandia var et fragtskib, men sejlede fra begyndelsen med 22 passagerer i luksuriøse, moderne kahytter på 1. klasse.
På sin jomfrurejse i 1912 besøgte Selandia London, hvor daværende marineminister Sir Winston Churchill kom om bord. Han var så begejstret for den revolutionerende teknologi, at han bagefter roste Danmark for at være foregangsland for hele den maritime verden og gav ordre til, at den britiske flåde skulle undersøge mulighederne for at overgå til diesel.
Også den tyske kejser Wilhelm II bestilte et søsterskib til Selandia til den tyske flåde.
Mange klare fordele
De dampmaskiner, der indtil 1912 havde drevet alle store skibe frem, var ikke særlig effektive. Dieselmotoren havde mange fordele. Den var blandt andet:
* 2-3 gange mere effektiv,
* forurenede mindre,
* gav et bedre arbejdsmiljø for maskinbesætningen,
* havde en større lasteevne, og
* havde en langt større aktionsradius.
Dieselmotoren udkonkurrerede dampmaskinen fuldstændig.
Dieselmotoren blev opfundet af Rudolf Diesel i en form, der ikke kunne bruges om bord på skibe. Det blev først praktisk muligt på B&W under ledelse af B&Ws fremsynede tekniske direktør Ivar Knudsen.
Sådan fejres jubilæet
Selve 100-års dagen for afleveringen af M/S Selandia til ØK markeres på forskellig måde:
* Reception for indbudte gæster hos MAN Diesel den 17. februar.
* Særudstilling om M/S Selandia for offentligheden fra søndag den 19. februar.
* Der er udarbejdet en dramadokumentariske film: "Magten over havet M/S Selandia". Filmen er produceret af Chroma Film med støtte fra MAN Diesel & Turbo.
* Der kan ses klip fra filmen og søges mange flere oplysninger på en særlig hjemmeside: http://www.selandia100.dk