Indberet urimelige køre/hviletidsbøder
Transportbranchen har nu mulighed for at indberette urimelige køre- hviletidsbøder og -sanktioner til en ny international klagecentral på nettet.
Initiativet glæder vognmandsbranchen og særligt DTL, som længe har kæmpet for at få ændret den måde køre/hviletidsreglerne takseres herhjemme af politi og myndigheder.
- Vi ved, at rigtigt mange chauffører føler sig uretfærdig behandlet, når de bliver kontrolleret på deres vej rundt i EU og det øvrige Europa, siger DTLs chefkonsulent Frank Davidsen.
- Der er desværre intet overblik over, hvad der sker, hvor det foregår eller hvem der er "skurkene". Det vil IRU finde ud af nu med den nye klagemulighed.
Frank Davidsen peger særligt på uretfærdigt høje bøder for bagatelagtige forseelser, som tit er i spil. Desuden fortolkes regelsættet vidt forskelligt i de forskellige europæiske lande.
Frank Davidsen deltog på et møde i Bruxelles, hvor IRU præsenterede det nye initiativ.
Politisk arbejde
Målet med det nye værktøj er, at uretfærdige oplevelser indsamles og bearbejdes statistisk. Resultaterne skal derefter bruges i det politiske arbejde med at harmonisere kontrollerne og fortolkningerne af regelsættet på tværs af grænserne.
- Den nye klagecentral er altså ikke et sted, hvor man henvender sig om hjælp til en aktuel sag, forklarer Frank Davidsen.
- Man kan kun bruge muligheden til at give udtryk for, om man har følt sig uretfærdigt behandlet og hvorfor. Skal man have hjælp til en konkret sag, må man gå andre steder hen.
Frank Davidsen opfordre DTLs medlemmer til at bruge værktøjet, så de indsamlede oplysninger bliver så fyldestgørende som muligt.
Fik medhold
Inputtet kan blive meget vigtigt i det politiske arbejde for at få mere rimelige og harmoniserede kontroller og sanktioner på køre- hviletidsområdet.
For nylig viste en dom ved EF-Domstolen, at der er noget at komme efter. En ungarsk chauffør fik medhold i, at han havde fået en urimelig bøde for en bagatelovertrædelse (læs artiklen side 10).
Klagestedet på IRUs hjemmesiden har været i drift i et par uger. Der er indtil videre indkommet syv klager fra danske, tyske og hollandske chauffører og vognmænd, som følte sig uretfærdig behandlet ved kontroller i Frankrig, Holland, Slovenien, Spanien og Østrig.
Snart på dansk
I første omgang skal klagerne skrives på engelsk, fransk, tysk eller rumænsk, men senere på året udvides med andre sprog. DTL vil presse på for at få værktøjet oversat til dansk.
- Vores servicekonsulenter hjælper gerne med at udfylde skemaet på hjemmesiden, siger Frank Davidsen.
Indsamlingen af oplysningerne på nettet sker i et samarbejde mellem IRU og kontrolorganisationen Euro Control Route (ECR).