23948sdkhjf

Pensionsfonde kan redde mobilitet

EU-konference i København om finansiering af store vej- og baneprojekter.
Trafikpolitikere i hele Europa med visioner langt over de gældstyngede statskassers formåen kaster lange blikke mod privat finansiering, så chauffører og lokoførere kan krydse kontinentet uden stress over kørehviletider og flaskehalse.

Derfor er der en stor chance for, at en af de traditionelle konferencer, som ethvert formandsland er vært for, kan vække oprigtig interesse i de øvrige medlemslande. Det drejer sig Sund & Bælt og Transportministeriets konference den 24.-25. maj i København om finansiering af store infrastrukturprojekter.

EU-kommissionen har foreslået konferencen, fordi EU-formandslandet Danmark har erfaring med de store broer og andre modeller for finansiering.

OPP (offentlig-privat partnerskab) og EU-kommissionens forslag om projektobligationer kan indsnævre gabet mellem behovet på 500 milliarder euro i 2014-20 og EU-kommissionens forslag om EU-finansiering for 50 mia. euro, når medlemslandene slås med statsgæld.

Herhjemme er pensionskasserne rede til at investere beløb, der snildt overstiger langsigtede trafikforlig.

- De to store pensionsfonde ATP og Pension Danmark skal investere i omegnen af 2.-3.000 milliarder kroner i de kommende år, og de regner med 10 procent skal investeres i infrastruktur. De håber, at en del af de penge kan investeres i danske projekter, siger trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V).

- Det kræver, at man finder en løsning mellem det afkast, de nødvendigvis skal have, og risici. Er for eksempel risikoen ved en miljøundersøgelse noget, som staten eller den private del skal påtage sig? Det er finans- og transportministerierne ved at udrede.

- EU-kommissionen vil være nervøs for bare at give los. Vi har også økonomisk virkelighed, der skal hænge sammen. Derfor vil man være opmærksom på, at staterne ikke iværksætter projekter, som undergraver behovet for at have styr på økonomien, formaner Kristian Pihl Lorentzen.

Udbudsrådet

Økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager (R) ser positivt på OPP, men fremhæver de blandede erfaringer.

- Staten, kommuner og regioner vil typisk kunne låne billigere end private virksomheder. Til gengæld kan en privat virksomhed have nogle fordele i forhold til erfaringer med at organisere ting - få bygningsprojekter færdige til tiden inden for budgettet.

- OPP er ikke en finansieringskilde. Det er en anden måde at gøre tingene på. Udbudsrådet kommer med en analyse til april, som jeg tror vil indeholde overraskende positive resultater, slutter Margrethe Vestager.

Private kan låne billigt til OPP

Finansminister Bjarne Corydon (S) afviser over for trafikordfører Henning Hyllested (EL), at renteudgifterne vil være meget højere for private projektudbydere end for det offentlige. Det skyldes, at selve betalingerne til den private udbyder vil være forbundet med stor sikkerhed.

- Valget mellem offentlig og privat gennemførelse af konkrete projekter er derfor først og fremmest et spørgsmål om, hvordan en sund driftsøkonomi bedst understøttes og kun i mindre grad et finansieringsspørgsmål, fastslår Bjarne Corydon.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078